Vetenskap för vetgiriga

Vad är pengar? Hur fungerar den moderna gentekniken och vilka etiska aspekter finns det i det nya robotsamhället? Det är bara några saker jag lärt mig senaste året av ett av mina nya favoritradioprogram, Vetandets värld.

Vissa vill lyssna på musik när de tränar, men för mig är det mycket enklare att glömma bort hur jobbig en träning är om jag får lyssna på en dokumentär eller något annat lärorikt. Och jag som aldrig sett mig som vetenskapsintresserad har verkligen fastnat för det här.

På ett enkelt sätt kan de förklara det mesta, saker som man aldrig visste att man ville veta. Till exempel varför det var så stort när de äntligen hittade Higgs-partikeln eller vad som händer i hjärnan vid dödsögonblicket. Sådana program kan få vem som helst att tillfälligt glömma bort hur sjukt jobbig alla backarna på Vitberget är.

Kommentera

