En riktig energitjuv

En kväll för många år sedan gick jag och Annelie på någon form av hokus pokus-kväll. Jag är rätt säker på att det inte var så den kallades officiellt, men det jag minns var mycket i den stilen. Det pratades om auror och kristaller, andar och spöken, alternativa terapiformer och homeopati. Men en bra sak lärde jag mig, en sak som jag tog till mig och ofta har tänkt på sedan dess. Det var nämligen en kvinna där som pratade om energitjuvar.

En energitjuv är en människa i din närhet. En människa som irriterar dig och får dig på dåligt humör. Som tar din energi helt enkelt. Bra människor ger energi eller lämnar iaf din energi orörd. Jag hade aldrig hört uttrycket före den kvällen, men jag förstod precis vad hon pratade om. Under den här tiden hade jag ett extrajobb där jag ofta jobbade samtidigt som en riktig energitjuv. Hon var alltid på dåligt humör, hade alltid något att klaga på. Någon som behandlat henne illa eller något som hon tyckte var orättvist. Ingenting var någonsin hennes fel och inga råd eller tips man gav kunde få henne att inse att ibland kunde hennes situation bli bättre om hon bara kunde se det ur en annan synvinkel och göra en ändring hos sig själv.

Kvinnan som pratade om det här föreslog att vi genast skulle göra oss av med de energitjuvar vi hade i vår närhet. Ett sätt är att helt enkelt sluta umgås med dem. Ett annat – mycket svårare sätt – är att försöka ändra deras attityd. Både till omgivningen och till sig själva. Eller så lär man sig att stå ut och hitta på sätt att behålla sin egen energi intakt. Inte alls lika lätt som det låter.

För tillfället är jag hyfsat förskonad från energitjuvar. Men precis som alla andra springer jag på någon ibland och då tänker jag på kvinnan och hennes råd. Och på min gamla kollega.

battery

En reaktion på ”En riktig energitjuv

  1. Ping: Obalans i energierna | Hannas historia

Kommentera

