120 poäng senare

Om det första året fick fort, har det här andra året flugit förbi. Mycket annat har också hänt, men skolan har känts både mer bekant och relevant än första året.

Någon/några hade byggt ett litet fort på Campus. Charmigt. :)

Någon/några hade under sommaren byggt ett litet fort på Campus. Charmigt. :)

Vi började årets med den hittills mest tråkiga och samtidigt intressanta kursen ”Att undersöka sociala fenomen”. Tråkig, för att det var en kurs som handlade om statistik. Att läsa undersökningar och vetenskapliga artiklar har jag inte så mycket emot, men att läsa om hur statistik tas fram och hur undersökningar göra är så tråkigt att det hände mer än en gång att jag somnade med kursboken framför mig. Det intressanta i kursen var att vi parallellt med att läsa om hur man undersöker sociala fenomen själva skulle undersöka ett socialt fenomen. Vår målgrupp var de andra studenterna och vi gjorde både en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. Det tema vi valde, som jag tyckte var riktigt bra, var hur de andra studenterna upplevde vår utbildning, och i vilken utsträckning de valt att lägga sin studietid på campus respektive hemma. Den kvalitativa undersökningen gick ut på att vi skulle intervjua varsin medstudent i ett semistrukturerad intervju och sen hitta olika teman i de intervjuerna. Rapporten döpte vi till ”Hemma eller borta – var väljer folk att plugga?” och  nu när jag läser den i efterhand tycker jag den blev helt okej. Vi ville ta reda på var folk pluggade och om deras boendesituation påverkade det. Vi kom fram till att de flesta uppskattade att det var en så pass flexibel utbildning att de kunde anpassa pluggandet till sina egna förutsättningar och att var de pluggade berodde helt på personliga uppfattningar om var de känner sig effektiva och var de kan koncentrera sig. Kanske inga förvånande resultat, men ändå intressant. Andra halvan av kursen handlade istället om att göra en kvantitativ rapport. Vi utgick ifrån samma fråga men frågade nu istället studenterna på alla tre orterna (Skellefteå, Luleå, Övik). Även här kom vi fram till att de flesta var nöjda med utbildningen och möjligheterna att plugga var man vill, men missnöjda med kommunikationen med lärarna. Det var under det här momentet jag läste och verkligen försökte förstå det här uttalandet eftersom vi skulle göra Chi2-test. IMG_6010 Gudskelov verkar jag ha lyckats eftersom jag klarade tentan och således hela kursen. Det tråkiga med den här kursen var att det i princip bara handlade om grupparbeten. Och eftersom det i varenda grupp finns några som är mer villiga än andra att jobba var det inte omöjligt för folk att åka snålskjuts vilket störde mig mer och mer… En jäkla tur då att nästa kurs, ”Det sociala verksamhetsfältet”, handlade om att skriva en fördjupningsuppgift/B-uppsats två och två, och att jag fick jobba med Malin. Malin som är väldigt lik mig (på ett bra sätt) och väldigt lätt att samarbeta med. Kursen gick ut på att göra två studiebesök och sedan skriva om det och göra kopplingar till teori och resonemang. Mycket roligare än det låter. Vi hälsade på kuratorn Monika på Ungdomshälsan och Barbro och Lena på Balderskolan. Väldigt intressant att få en inblick i deras liv och resonemang.

Malin

Malin

Vi hade dessutom turen att få en väldigt bra handledare, även om David Rosenberg (uttalas med amerikanskt uttal) var rätt svår att förstå i början. Hans svenska är oklanderlig, men hans uttal lämnar en del att önska. Och speciellt att prata med en sådan via en dator är aldrig enkelt. Till och med opponeringen gjordes via dator, när det var dags för den i januari. IMG_6965 Vårterminen inleddes med en kort kurs, ”Ledarskap och organisation”, som äntligen liknande en mer traditionell kurs med föreläsningar och en avslutande tenta. Kursen handlade om intressanta saker som arbetsmiljö, ledarskapsroller och organisatoriska teorier. Kursansvarig var Kicki, en av mina favoriter som tyvärr verkar ha bränt ut sig eftersom det tog en evighet att få tillbaka tentorna och vi har sedan dess inte hört av henne. Hon var det första året även ansvarig för PPU (Personligt och professionellt ledarskap) ett moment som ligger utöver de andra kurserna och som jag får lov att berätta om i ett annat inlägg, det här blir nog långt som det är. I den här kursen ingick även här att göra ett studiebesök, och jag och Malin hälsade på kuratorn Malin på barn- och ungdomshabiliteringen på lasarettet som hade mycket intressant att berätta.

Tentan var i form av en hemtenta som jag gjorde på bussen på väg till Tjejvasan.

Tentan var i form av en hemtenta som jag gjorde på bussen på väg till Tjejvasan.

I den här kursen påbörjade även lärarna vad som skulle bli återkommande, nämligen att hålla föreläsningar via videolänk. Första året hade vi det aldrig, i år har det känns som hela tiden. Både för- och nackdelar med det, men så länge tekniken håller tycker jag det har varit ett bra komplement till de inspelade föreläsningarna. IMG_7080 Nästa kurs var femtonveckorskursen ”Handlingsstrategier I”. Varför de envisas med att ha så intetsägande namn på kurserna har jag ingen aning om, men den här handlade iaf om olika aspekter av utsatthet, om våld i nära relationer, ungdomskriminalitet och barn till missbrukande föräldrar. Det här med handlingsstrategier gick ut på att vi praktiskt skulle utföra saker som vi (kanske) kommer att arbeta med i framtiden. Till exempel att hålla ett myndighetsutövande samtal med en ung kille som varit i trubbel och hans pappa. De spelades av två skådespelare och tyvärr fick vi göra intervjun över videolänk. Men intressant ändå. Vi höll i fingerade medlingsövningar mellan ungdomsbrottslingar och brottsoffer och vi gjorde en övningsutredning, som i vårt fall handlade om en kvinna som åkt fast tre gånger för rattfylleri och nu riskerade att förlora både sin familj och sitt företag. Tur då att vi, i rollerna som socialsekreterare, kunde hjälpa henne. Nästa och sista kurs var ”Handlingsstrategier II” vars första halva handlade om olika aspekter av psykisk sjukdom. Vi läste historiska perspektiv och fick där bland annat lära oss de åtta olika kategorier av psykisk sjukdom som fanns 1863, nämligen ursinne, tungsinne, vansinne, förryckthet, svagsinthet, fånighet (!), allmän förvirring och fallandesot. Tur ändå att sjukvården utvecklats sen dess… Andra halvan gick ut på att vi skulle skriva en verksamhetsbeskrvining av något projekt vi skulle vilja göra. Min grupp kom fram till att vi skulle starta ett ekologiskt jordbruk med djur och odlingar där ungdomar som efter perioder av psykisk sjukdom skulle slussas ut i samhället igen. Vi skulle dessutom ha en liten gårdsbutik där vi säljer det som produceras på gården. Ju mer vi undersökte saken desto bättre kändes det. Inte för att jag vet om det är något jag skulle vilja jobba med, men visst låter det både användbart och väldigt trevligt?

Typ nåt sånt här.

Typ nåt sånt här.

Redovisningen var i morse och jag har således nu sommarlov. Ett sommarlov som, beroende på hur man räknar, antingen räcker två dagar eller drygt sju månader.

Jag har också nu läst igenom det jag skrev efter första året och kan konstatera några saker:
* Pingpong är fortfarande krångligt och blev inte bättre av att den enda supportkillen på hela Umeå universitet som kunde det (enligt lärarna) har varit pappaledig hela året.
* Mycket av det vi lärde oss förra året har vi haft väldigt stor nytta av i år. Såklart är det tanken med utbildningen, men det blir allt tydligare ju längre vi kommer.
* Den första kursen vi hade är fortfarande den som varit tyngst.
* Det har varit skönt att slippa planera in vistelser i Sthlm med jämna mellanrum.
* Jag har jobbat mycket mer i år, på gott och ont.
* Jag ser samhället och allt omkring mig med väldigt annorlunda ögon nu.
* Jag ser fortfarande fram emot att få använda all min nya kunskap i verkligen livet, även om det kommer dröja lite längre än vad som var tänkt från början.

6 reaktioner på ”120 poäng senare

  1. Ping: Sommarlistan | Hannas historia

  2. Ping: En summering och en lista | Hannas historia

  3. Ping: Vad jag gör – egentligen | Hannas historia

  4. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  5. Ping: 150 poäng senare | Hannas historia

  6. Ping: Hur hittade du hit? | Hannas historia

Kommentera

