Fem år sedan

Ett av de projekt jag tänkt ta tag i är att blogga om mina utlandsresor. Nu är de spridda lite varstans, på Facebook, Resedagboken, olika hårddiskar och IRL-fotoalbum. Jag har tänkt att det skulle vara kul att ha dem samlade på ett och samma ställe. Jag tänker inte göra det i någon form av ordning utan ta det lite som det kommer. Eftersom det är exakt fem år sedan resan till Italien, Amsterdam och London tänkte jag börja där.

Jag vet inte exakt hur det började, men vi i klanen hade väl pratat om att resa till Italien. När sedan Åsas bror och blivande fru kom på att de skulle gifta sig utomlands, halverst i hemlighet, blev det så att de båda resorna samordnades. Jag hade i samma veva varit i kontakt med min värdfamilj i Indiana som pratade om att komma över till Europa den sommaren. Eftersom de 1) är dåliga på att fatta beslut och 2) har väldigt svårt att få ledigt blev jag tillslut less och bokade flygbiljetter till Amsterdam och London, de två städer vi pratade om att besöka. Jag tänkte vänta in i det sista och antingen avboka eller åka själv ifall de inte skulle dyka upp. Nu blev det det senare alternativet och det blev också riktigt bra. Men mer om det sen. Låt oss börja på en flygplats i Frankfurt.

På flygplatsen i Frankfurt slog vi nämligen ihjäl tiden med att skaffa nya vänner och kändisspana. Eller ja, inte jag då.

Trots den långa resan (bil Skellefteå-flyg Luleå-Stockholm-Frankfurt-Rom-tåg-Neapel-Sorrento) höll vi såklart humören uppe.

Trots den 18 timmar långa resan (bil Skellefteå-flyg Luleå-Stockholm-Frankfurt-Rom-tåg Neapel-Sorrento) höll vi såklart humören uppe.

Semester 022

Framme!

Framme! Sista problemet var bara hur vi skulle hitta till huset vi hyrt. Vi kom fram rätt sent och gick in på den lokala puben, bredvid kyrkan, för att fråga om en taxi eller iaf vägen. Men där fanns en som istället bestämde sig för att skjutsa oss. Till denna dag vet jag inte hur vi lyckades/vågade tränga in oss med våra stora väskor i den lilla bilen och med en kanske inte helt nykter förare åka på smala och branta gator. Men fram kom vi.

Huset vi hyrde.

Huset vi hyrde. En vecka, nio pers där inte alla kände varandra. Gick överraskande bra.

Utsikten var helt fantastisk.

När vi vaknade nästa morgon trodde vi inte våra ögon. Utsikten var helt fantastisk.

Nästan svår att ta in.

Vi kom snabbt fram till att terassen med uteduschen var det absolut bästa i hela huset.

Semester 057

Fast solnedgångarna gick inte heller av för hackor.

Semester 078

Det överlägset sämsta med huset var att det var branta, långa, krokiga vägar som inte var helt trevliga att gå uppför i den stekande värmen. Men när man väl kommit sig upp och fick se utsikten glömde man fort det. Vårt hus är den vita fyrkanten i mitten på bilden.

Kyrkan i byn Meta, bredvid baren.

Semester 036

Vad hittade vi då på alltets på semestern? Vi solade och badade, såklart.

Vad hittade vi då på alltmest på semestern? Vi solade och badade, såklart.

Åt otroligt mycket god mat.

Gick en hel del i värmen.

En dag åkte vi för att titta på resterna av staden Pompei. Jag som är otroligt fascinerad av historia tyckte det var superhäftigt. Men varmt. Och vet ni vad? Vi gick! Massor...

En dag åkte vi för att titta på resterna av staden Pompeji. Jag som är otroligt fascinerad av historia tyckte det var superhäftigt. Men varmt. Och vet ni vad? Vi gick! Massor…

Semester 090 Semester 093

På den här tiden tog vi fortfarande en massa klanbilder och naturligtvis skulle vi ha en från Pomeji.

Eftersom hela staden blev överrumplad och begravd är allt som de grävt ut otroligt bra bevarat.

Eftersom hela staden blev överrumplad och begravd i aska är allt som de grävt ut otroligt bra bevarat.

Även vagnar.

Och hundar.

De flesta människorna dog av att andas in giftig rök. När de fann hål där människor dött hällde de ner gips och fick på så sätt perfekt avgjutningar av människorna. Många höll för munnen som skydd för gasen, som den här pojken.

Semester 160

Hur varmt och soligt det än var hade vi gett oss tusan på att hitta den stora amfiteatern. Lättare sagt och gjort, men såhär glad blev jag när vi äntligen hittat den.

Efter det något deprimerande besöket i Pompeji åkte vi till det betydligt trevligare Sorrento.

Där lärde vi oss att det inte är några problem att rymma fyra bilar i tre parkeringsrutor. Men de måste röra varandra.

På kvällen promenerade vi från huset till Piano de Sorrento.

Patrik och Mona hade där ätit "världens godaste pizza" och följde gärna med för en repris. Och de var verkligen magiskt goda.

Patrik och Mona hade där ätit ”världens godaste pizza” och följde gärna med för en repris. Och de var verkligen magiskt goda.

Dagen efter gjorde vi ett nytt besök till Sorrento, då vi även passade på att bada.

Dagen efter gjorde vi ett nytt besök i Sorrento, då vi besökte en marknad och även passade på att bada.

Semester 202

Eftersom det hemliga bröllopet inte var helt och hållet hemligt hade vissa familjemedlemmar, mest Linas familj, också åkt till Italien. Totalt var vi 16 personer och kvällen före bröllopet samlades alla för en middag på terassen.

Vår hyresvärd kom förbi med diverse hemmaodlade frukter.

Semester 218 Semester 239

När det så var dags för bröllop för de andra drog jag och Elin till Neapel för en riktigt turistdag.

Som i alla gamla städer fanns en del väldigt coola byggnader och statyer.

Även denna dag var det sjukt varmt och vi åkte därför buss runt staden. Som riktiga turister.

Även denna dag var det sjukt varmt och vi åkte därför sightseeingbuss runt staden. Som riktiga turister.

Semester 263

Dantes torg. Du vet, som i Dantes inferno.

Till vänster, Neapel. I mitten, Vesuvio. Till höger, Sorrento.

Och så till det absolut bästa med Italien = Gelato!

Trots att tågstationen i Meta var superliten fanns det alltid några konduktörer där. Som mest räknade vi till elva.

Ännu en sak man måste göra när man är på Amalfikusten...

Ännu en sak man måste göra när man är på Amalfikusten…

... är att besöka Capri. Denna fantastiskt vackra ö.

… är att besöka Capri. Denna fantastiskt vackra ö.

Capri är mest känd för Grotto Azzura (Den blå grottan) och bilder gör verkligen inte denna grotta rättvisa. Färgen på vattnet kändes nästan utomjordlig.

Vi var inte dom enda som ville in där...

Vi var inte dom enda som ville in där och öppningen var så liten att vi fick ligga ner i båten för att ta oss in.

Vi besökte även huset som en gång i tiden ägts av den svenske läkaren Axel Munthe.

Och så försökte vi se oss mätta på utikten. Svårt.

Semester 350 Semester 368

Sent vår sista dag i Meta insåg vi att det var midsommarafton. Vi skyndande oss att dela på en chokladkaka med jordgubbar men ägnade resten av dagen åt att slöa på terassen och äta ännu en pizza i Piano.

Semester 381

Jag gjorde även en liten rundtur i huset.

Semester 387

Tidigt, tidigt nästa morgon åkte vi sedan buss till Rom.

Där hade vi två timmar på oss att se alla sevärdheter och inledde därför vad som blivit känt som "The chop-chop-tour". Ungefär såhär: "Titta, Colloseum" *klick*...

Där hade vi två timmar på oss att se alla sevärdheter och inledde därför vad som blivit känt som ”The chop-chop-tour”. Ungefär såhär: ”Titta, Colloseum” *klick*…

*Klick* Ok, vidare!

”Fotana di trevi!” *klick*

Spanska trappan! *Klick*

Spanska trappan! *klick*

Inspirationen till den här bilden var Beatles och Abbey Road. Det blir nog inte lika bra i trappor. Nåja.

Efter denna galna dag i Rom fick vi vänta alldeles för länge på planet. Faktiskt så länge att vi fick springa på flygplatsen i Frankfurt för att hinna med planet till Stockholm. Precis som på film vinkade flygvärdinnan in oss i nästa plan och alla satt redan på plats när vi kom sprintades. Planen var sedan att jag skulle sova hos min syster och de andra på Arlanda för att åka hem nästa dag. Men utan väska var det lite lönt, så jag sov med dom, fick väskan tidigt nästa morgon, umgicks med Erika en dag och flög sedan tillbaka till kontinenten. Men det här har redan blivit på tok för långt, så det får vi ta en annan dag.