Resan fortsätter

När del 1 var klar begav jag mig alltså iväg själv, först till Amsterdam och sen till London. Under den här delen av resan upptäckte jag både för- och nackdelar med att resa ensam. Fördelarna är t.ex. att man får bestämma själv vad man ska göra, vad och när man ska äta, vilka utflykter man ska gå på och när man ska vila. Nackdelarna är t.ex. att man måste själv komma på vad man ska fylla dagarna med, man har ingen att resonera med om var man ska äta, man måste äta själv och det finns ingen som kan ta klassiska turistbilder på en utan det måste man göra själv. Nu löste jag vissa av de här problemen ändå, som ni snart kommer att se, och överlag var det här en väldigt trevlig resa som jag gärna gör om. Men då med någon att dela upplevelserna med.

Resan började i Rijksmuseum, där det bland annat finns tavlor av Rembrandt och Vermeer (ni vet han med tavlan med flickan med pärlörhänget) och väldigt fina dockhus. Jag besökte även Van Gogh-museet, alldeles bredvid det här.

Den första eftermiddagen åkte jag även på en båttur på Amsterdams kanaler eftersom det tydligen ska vara bästa sättet att uppleva Amsterdam på.

Amsterdam är ingen jätteliten stad, men stora delar av ytan är kanaler vilket gör att bostadssituationen ibland blir akut. Det har de löst genom husbåtar. Som mest fanns det 2500 stycken, ungefär som den här.

Amsterdam är ingen liten stad, men stora delar av ytan är kanaler vilket gör att bostadssituationen ibland blir akut. Det har de löst genom husbåtar. Som mest fanns det 2500 stycken, ungefär som den här.

Totalt finns ungefär 1500 broar i staden.

Eftersom jag bokade boende rätt sent blev lösningen vandrarhem. Snacka om att köpa grisen i säcken, men de här personerna, som jag delade rum med, visade sig vara supertrevliga och vi följdes därför på en stadsvandring nästa dag. De kom från USA, Brasilien, Australien och Irland.

Eftersom jag bokade boende rätt sent blev lösningen vandrarhem och sovsalar. Snacka om att köpa grisen i säcken, men de här personerna, som jag delade rum med första natten, visade sig vara supertrevliga och vi följdes därför på en stadsvandring nästa dag. De kom från USA, Brasilien, Australien och Irland.

På den här turen fick vi bland annat lära oss att holländare har rätt dålig fantasi. Det här är Dam, Torget. På bilden syns Koninklijk Paleis, som betyder kungliga palatset. Bredvid är Nya kyrkan (Nieuwe Kerk) och Oude Kerk.

På den här vandringen fick vi bland annat lära oss att holländare har rätt dålig fantasi. Det här är Dam, Torget. På bilden syns Koninklijk Paleis, som betyder kungliga palatset. Bredvid är Nya kyrkan (Nieuwe Kerk) och Gamla kyrkan (Oude Kerk).

Amsterdam har alltid haft rykte om sig att vara en tolerant stad. Eftersom de levt på att utländska handelsmän verkat i staden tittar polisen ofta åt andra hållet när någon gör något förbjudet. Det här huset innehåller därför en "gömd" katolsk kyrka med en jättestor orgel. Trots att orgeln hördes längs hela gatan tittade polisen åt andra hållet.

Amsterdam har alltid haft rykte om sig att vara en tolerant stad. Eftersom de levt på att utländska handelsmän verkat i staden tittar polisen ofta åt andra hållet när någon gör något förbjudet. Det här huset innehåller därför en ”gömd” katolsk kyrka med en jättestor orgel. Trots att orgeln hördes längs hela gatan lät polisen dem hållas, trots att katolicism var förbjudet.

Vi hade turen att få en fantasiskt, smått galen, guide. Mycket målande berättade han om allt, även avrättningarna som ägt rum här.

En av de ökända kaféer där man inte bara kan köpa kaffe... Den här är med i Oceans 12.

En av de ökända kaféer där man inte bara kan köpa kaffe… Den här är med i Oceans 12.

Det finns många innergårdar, de flesta privata. Den här var ett undantag.

Före 1795 fanns varken gatunamn eller -nummer utan husen hade små plaketter så brevbärare och besökare skulle veta vem som bodde var. Några finns bevarade.

Bredvid den bredaste bron (42 meter) finns det smalaste huset (170 cm). Det sägs att han som bor där är 180 cm.

Turen slutade vid huset där Anne Franks och hennes familj hölls gömda,, som jag besökte senare.

Vandringen slutade vid huset där Anne Franks och hennes familj hölls gömda, som jag besökte senare.

Originaldagboken.

Samma kväll gick vi på nästa tur, i det ökända Red light district. Otroligt intressant.

Och precis samma inställning som alltid. Tittar man bort så är det okej.

Och precis samma inställning som alltid. Tittar man bort så är det okej. Men man uppmanas att inte fota i själva distriktet. Ändå lite känsligt.

Sen gick jag på min första "pub crawl" och sprang där på härliga Heather från Skottland.

Sen gick jag på min första ”pub crawl” och lärde där känna härliga Heather från Skottland.

Här har jag, Rennan, Jeremiah och Heather gjort våra länders konturer och visar var i landet vi bor. Lätt att se vilken som är vilket land, visst?

Här har jag (Sverige), Renan (Brasilien), Jeremiah (USA) och Heather (Skottland) gjort våra länders konturer och visar var i landet vi bor. Lätt att se vilken som är vilket land, visst?

Vanligaste brottet i Amsterdam är cykelstöld. Varje år fiskas 20 000 cyklar upp ur kanalerna. Kanske inte så konstigt med tanke på att alla cyklar där. Men det gör iaf att alla har jättegamla och risiga cyklar, som de parkerar överallt!

Vanligaste brottet i Amsterdam är cykelstöld. Varje år fiskas 20 000 cyklar upp ur kanalerna. Kanske inte så konstigt med tanke på att alla cyklar där. Men det gör iaf att alla har jättegamla och risiga cyklar, som de parkerar överallt.

Min sista dag for jag och Jeremiah på cykeltur. Även den här guiden, Alex, var jättebra och står här bredvid den mest berömda bron, Magere Brug (Den smala bron).

Och så kan man ju inte besöka Amsterdam utan att se en väderkvarn.

Ungefär såhär pigg kände jag mig efter de här fullspäckade dagarna, men nu var det dags för nästa anhalt: London!

Det här behövdes. Men turister dör trots det här på övergångsställen varje år.

I London shoppade jag och såg de obligatoriska turistgrejerna, bara för att kunna säga att jag gjort det.

Jag var riktigt turistig och gick på tur även här. Fick lära mig att skulptören aldrig sett ett lejon utan använt sin hund, en golden retriever, till modell.

Jag var riktigt turistig och gick på guidad tur även här. Fick lära mig att skulptören aldrig sett ett lejon utan använt sin hund, en golden retriever, till modell.

Semester 531

En händelse dominerade nyhetsflödet när jag var i London.

Palatset.

Precis som i Washington DC finn monument och minnesmärken överallt. Här över Florence Nightingale.

Precis som i Washington DC finns monument och minnesmärken överallt. Här över Florence Nightingale.

Byggd under Andra Världskriget och maskerad så tyskarna inte ska kunna se det.

Det här huset byggdes under Andra världskriget och maskerades så tyskarna inte skulle kunna se det.

Här flyttar Hugh Grant in varje jul.

Deras riksdagshus slår nog de flesta.

Jag hann även med ett par museum i London. Till exempel British museum där de förvarar Rosettastenen.

I januari samma år hade jag och Erika sett sfinxen i Giza. Allt utom hans skägg, som finns i London.

Jag hade fått tips om att besöka Covent garden som är ett väldigt mysigt ställe med små affärer, god mat och gatuartister.

Jag hade även fått tips om Spitalfields market, detta underbara ställe.

Sista dagen åkte jag de röda bussarna runt, där ingick även en båttur. Så då fick jag se de sista turistgrejerna jag missat, som St Paul's Cathedral...

Sista dagen åkte jag de röda bussarna runt, där ingick även en båttur. Så då fick jag se de sista turistgrejerna jag missat, som St Paul’s Cathedral…

... Shakespears Globe theate. Eller en likadan, eftersom hans brann ner.

… Shakespears Globe theate. Eller en likadan, eftersom hans brann ner.

Tower Bridge.

Templechurch, där delar av Da Vinci-koden utspelar sig.

De här två sista bilderna får symbolisera det mest typiska med London.

Semester 534Sen kan man ju aldrig ha bilder på allt intressant som händer på en resa. En upplevelse har följt med mig ända sedan dess och var otroligt lärorik. Renan, som jag träffade i Amsterdam, skulle även han till London eftersom han var utbytesstudent där. Vi höll kontakt och en kväll skulle han och hans brasilianska vänner på en nattklubb som han undrade om jag ville följa med till. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Jag kom lite före dem och stod utanför och tittade ett tag. Visst tänkte jag på att de flesta som gick in var mörkare än mig, och på att vissa blev nekade, men exakt hur skarp den här gränsen var insåg jag inte förrän Renan och hans kompisar kom och jag blev nekad att följa med. Stoppad i dörren! Har aldrig hänt mig förut. Den officiella orsaken var att jag inte var ”tillräckligt finklädd” men eftersom jag sett killar gå in med både shorts och flip-floppar så kändes det bara som en dålig ursäkt. Men vad kunde jag göra? Jag är ju inte precis den som ställer till med en scen, men då var jag nära. Såhär i efterhand kan jag tycka att det var en bra läropenning och en liten, liten smak av hur man känner sig när man blir diskriminerad på grund av något man inte kan påverka.

Nästa kväll försökte vi igen, på en klubb där Renan ringt i förväg och de lovat att jag skulle få följa med. Eftersom Brasilien mötte USA i fotboll fick jag där uppleva både Caipirinha, djup förtvivlan (när USA gjorde 1–0) och äkta brasiliansk glädje med sambainslag när Brasilien först kvitterade och sedan vann med 2–1. Extremt häftig upplevelse, även det. Och med största sannolikhet något jag aldrig fått vara med om ifall jag haft någon med mig på resan.

4 reaktioner på ”Resan fortsätter

1. Ping: Fem år sedan | Hannas historia

2. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

3. Ping: Hur hittade du hit? | Hannas historia

4. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.