En massa osprängt berg

Det var på sommaren/hösten 2009 som tankarna började väckas om en resa till Alperna. Kortare skidresor, till Hemavan och dylikt var inget ovanligt, men det här var första gången som ett större gäng skulle utomlands för att åka skidor och jag var inte sen på att haka på. Mitt enda problem var att jag knappt åkt skidor sedan jag som 15-åring började åka snowboard, men det visade sig vara lite som att cykla. Markus, eller ”Bro Travels” var den som rekognoscerade, bokade, fixade och beställde. Vi andra, vi förde över pengar och följde med. Varför det blev just Val Thorens vet jag inte säkert, men jag vet att det fanns flera alternativ och det här var det bästa. Fem stycken var vi som tidigt, tidigt på morgonen den 5 februari 2010 anlände till Umeå flyplats med hur mycket packning som helst. Att resa lätt är inget för en skidresa. I Stockholm mötte vi upp de resterande två och så kunde resan börja på riktigt.

Mycket grejer blev det...

Mycket grejer blev det… Totalt hade vi 19 väskor, på sju personer. En väska kom inte fram, gissa vems? Jo, min skidväska såklart! Men den kom dagen efter så det enda som hände var att SAS fick betala ett par nya täckbyxor och en dags skidhyra för mig.

Resan var bra planerad, det enda som ingen räknat med var att vi inte hann med att äta, varken i Stockholm eller i Geneve eftersom vår hyrda minibuss stod och väntade på oss när vi landade. Därför var vi svinhungriga när vi väl kom fram. Det var även under den här minibussresan, när vi närmade oss de respektingivande alperna, som Fajje myntade det numera bevingade uttrycket: ”Kolla så mycket osprängt berg!” (Till saken hör att han till vardags arbetar som bergsprängare.)

Ungefär här började vi känna oss som om vi var med i Snowroller när vi först var tvungna att gå ut och knuffa på bilen och sen fick stå och se på när föraren satte på snökedjor. Hade vi vetat hur nära vi var när det här hände hade vi nog tagit vårt pick och pack och gått.

Den största liften i Val Thorens är Cime Caron som tar 150 pers. Sjukt stort när man är mest van Storklinta och Hemavan.

Cime Caron.

Vacker utsikt från toppen.

Hela gänget samlat: Irre, Patrik, Jonas, Fajje, Markus, Elin och jag.

Många liftbilder blir det.

Många liftbilder blev det.

Alperna 012 Alperna 011

Jag har blivit väldigt retad för att jag ser så feg ut på den här bilden, men jag hävdar bestämt att vi här råkat hamna i en svart offpist av misstag och att det var fruktansvärt brant! Det syns bara inte...

Att kunna sitta utomhus, i solen, och äta lunch i backarna. Det är det absolut bästa med Alperna.

Val Thorens är helt uppbyggt kring skidåkning och backarna går på flera ställen rakt igenom staden.

I det här lägenhetshuset bodde vi. Vi hade fått reda på att det var ett sk "skii in, skii out"-hus vilket Irre tog lite för bokstavligt efter en after skii.

I det här lägenhetshuset bodde vi. Vi hade fått reda på att det var ett s.k. ”ski in, ski out”-hus vilket Irre tog lite för bokstavligt efter en after ski. När dörren går utåt är det svårt att åka skidor ända in…

Här hade vi åkt längst upp, till glaciären. Det var när jag kom hem och tittade på de här bilderna som jag insåg att foton aldrig kan göra Alpernas skönhet rättvisa.

Men trots det försökte vi såklart.

Val thorens ingår i "Les Trois Vallées" eller De tre dalarna. Vår favorit blev snabbt Orelle som låg mot söder och där det var sol hela dagarna. En dag låg molnen så lågt att vi kåta rakt igenom dom.

Val thorens ingår i ”Les Trois Vallées” eller De tre dalarna. Vår favorit blev snabbt Orelle som låg mot söder och där det var sol hela dagarna. En dag låg molnen så lågt att vi åkte rakt igenom dom.

En av fördelarna med att bo i en lägenhet är att man kan spara lite pengar genom att laga middag tillsammans.

Luncherna åt vi dock alltid i backen, men inte alltid såhär flott. Men hittar man en trerätterslunch för 20 euro mitt i Alperna måste man ju passa på.

Sen blev det såklart en del after ski också. Både på tango, ett ställe med mycket svenskar och en särskild uppmaning på skylten.

Sen blev det såklart en del after ski också. Både på Tango, ett ställe med mycket svenskar och en särskild uppmaning på skylten.

Men även utomhus ibland.

Alperna 064

"Min" lift.

”Min” lift.

Elin var skrot-listan och var rätt nöjd över det.

Elin vann skrot-listan och var rätt nöjd över det.

Men efter en veckas skidåkning börjar man vara rätt slut i benen och – tro't eller ej – nästan less på alla vackra vyer och fantastiska backar.

Men efter en veckas skidåkning börjar man vara rätt slut i benen och – tro’t eller ej – nästan less på alla vackra vyer och fantastiska backar.

På vägen hem stannade vi två dagar i Geneve, en stad som visade sig vara kall, blåsig och ganska ful. Men det fanns några coola träd iaf.

Vi hittade även en häftig katedral.

Vi hittade även ett Starbucks där vi kunde värma oss.

Och ett Starbucks där vi kunde värma oss.

Alperna 169

I Geneve finns Röda korsets huvudkvarter med ett museum över dess historia som några i gänget besökte.

I Geneve finns Röda Korsets huvudkvarter med ett museum över dess historia som några i gänget besökte.

Grundaren Henry Dunan sitter där och skriver på något. Typ.

Där finns också ett arkiv med krigsfångar som är uppsatt på Unescos världsarvslista.

Elin leker lilleputt.

Färgglada hus.

Båda kvällarna vi var där gick vi på bio. Och spexade lite.

Sen var det dags att ta vårt pick och pack och transportera oss hem igen.

DSCF0823Efter den här resan var vi så peppade på en ny att vi redan året därpå åkte till de italienska alperna. Men mer om det senare.

Berättelsen om vår senaste skidresa hittar du här, här och här