Kammare #123

Jag minns inte jättemycket från min barndom. Har rätt dåligt minne överlag, speciellt i jämförelse med vissa personer i min närhet. Men några av de barndomsminnen jag vet är mina egna (och som jag alltså inte fått berättat för mig) är från moster Gunnas kammare i Bonnstan. Som när vi var där och fikade och sen gick till svandammen och matade fåglarna. Eller när de vuxna åt surströmming och vi varmkorv från gasolspisen. Eller när vi spelade Fia med knuff där med moster och hennes man Valdemar. Moster Gunna var min mormors yngsta syster och eftersom båda hennes söner med familjer bodde i södra Sverige var hon mycket oftare ”moster” än mamma och farmor. Min mormor var sjuk i princip hela min uppväxt och moster Gunna blev därför som en extra-mormor vi gärna och ofta hälsade på.

Jag och älskade moster Gunna i hennes kök, ungefär ett år före hon dog.

Jag och älskade moster Gunna i hennes kök, ungefär ett år före hon dog.

Tanken var att mosters yngste son Jan-Erik skulle ta över kammaren, men när han dog i en tragisk olycka, på tok för ung, blev det istället mamma och pappa som köpte den. Läser man gästboken ser det mest ut som att jag varit där och städat genom åren, men vi har även haft en hel del roliga fester där, vi har grillat och fikat, och när jag gick ut gymnasiet hade min klass både champangefrukost och studentfest där. För drygt två år sedan inleddes Josses möhippa i kammaren, och så sent som i juni firade vi nationaldagen där. Den är användbar till mycket, kammare #123.

Det här är en av mina favoritbilder på kammaren. TIllsammans med Miss Morris ser det verkligen ut som en leksaksstuga. Den är tagen 2011, och idag skulle jag nog ha använt lite mindre tilt-shift. Men men...

Det här är en av mina favoritbilder på kammaren. TIllsammans med Miss Morris ser det verkligen ut som en leksaksstuga. Den är tagen 2011, och idag skulle jag nog ha använt lite mindre tilt-shift. Men men…

Favoritdagen att spendera i Bonnstan är såklart midsommarafton då ALLA är där. Tätt följd av kyrkhelgen och diverse andra marknader. Men även att ta med sig lunch/fika, tända en brasa och läsa en bok en ledig dag är så himla mysigt.

Mamma och pappa sover över i kammarn några gånger per sommar och även syster Erika och hennes Carl övernattade där förra året. Men aldrig jag. Förrän förra helgen då jag och Anton avslutade lördagens matfestbesök med att övernatta i kammarn. HUR mysigt som helst!IMG_0224IMG_0221

Lite kyligt var det, och när det blir mörkt om hösten blir det verkligen mörkt på ett ställe utan el. Under natten gick temperaturen ner till fem grader, men den brasa vi gjort innan vi somnade värmde rätt bra och jag började faktiskt aldrig frysa. Att sedan tända en morgonbrasa och koka en kopp te på gasolspisen medan solen sakta började värma, det kommer jag definitivt göra igen! Men kanske lite tidigare på sommaren…

7 reaktioner på ”Kammare #123

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  2. Ping: Första efter sommaren | Hannas historia

  3. Ping: För jag har tagit examen! aka 210 poäng senare | Hannas historia

  4. Ping: #hannahippa del 2 | Hannas historia

  5. Ping: Ja, ja och löftena | Hannas historia

  6. Ping: En annorlunda midsommar | Hannas historia

  7. Ping: #kammare123 | Hannas historia

Kommentera

