Demokratiskt deprimerad

Igår lyssnade jag på den utmärkta Norrlandspodden när jag var ute och gick. Som allt annat på sista tiden handlade den delvis om valet. PO Tidholm (som alltså uttalas po, inte peo) använde då uttrycket ”demokratiskt deprimerad” vilket jag aldrig hört förr men kändes rätt talande. Jag har bestämt mig, jag har röstat. Men jag har verkligen varit extremt osäker. Och mest orolig har jag, som så många andra, känt mig dels över att det kan bli ett lågt valdeltagande och dels att SD är så starka. Men jag är fortfarande hoppfull över att svenskarna är vettigare än jag tror. Förhoppningsvis kommer jag, när den här dagen är över, att vara demokratiskt glad.

Här kommer iaf min valvecka och -dag i bilder

I veckan har mycket av min arbetstid gått åt till att planera valet. Det här är sidskissen vi lever och andas efter klockan nio ikväll.

I veckan har mycket av min arbetstid gått åt till att planera valet. Det här är sidskissen vi lever och andas efter när alla andra sidor är skickade, dvs efter klockan nio ikväll.

Nyhetschefs-Ulrika har dragit det största lasset på redaktionen och har gjort det här kompendiet åt alla som ska jobba ikväll.

Nyhetschefs-Ulrika har dragit det största lasset på redaktionen och har gjort det här kompendiet åt alla som ska jobba ikväll.

Så hårt har vi jobbat att vi har behövt extra hjälpmedel.

Vi har jobbat så hårt att vi har behövt extra hjälpmedel.

Men lite tid till lek och finbesök har vi också haft.

Men lite tid till lek och finbesök har vi också haft.

Här visar Johannes de digitala siffrornas nya typsnitt för Sofi. Många har bidragit till morgondagens tidning.

Här visar Johannes de digitala siffrornas nya typsnitt för Sofi. Många har bidragit till morgondagens tidning.

Äntligen var det då Valdag, något till och med Google uppmärksammade.

Äntligen var det då Valdag, något till och med Google uppmärksammade.

Vi började med att gå och rösta och sänkte därmed medelåldern med typ tjugo år.

Vi började med att gå och rösta i vår vallokal på Norrhammarskolan och sänkte därmed medelåldern med typ tjugo år.

Plikten utförd.

Plikten utförd.

Sen unnade vi oss utelunch innan det var dags för mig att åka och jobba.

Sen unnade vi oss utelunch innan det var dags för mig att åka och jobba.

Lugnet före stormen. Än är vi "bara" sju här inne på redaktionen. Snart bryter kaoset ut.

Lugnet före stormen. Än är vi ”bara” sju här inne på redaktionen. Snart bryter kaoset ut.

——————————————————————————————————-

Jag hade ursprungligen tänkt göra ett nytt inlägg, men rubriken passar så bra med hur jag känner mig just nu, så det är lika bra att fortsätta på samma. Kvällen är nu avklarad och det känns som att resultatet blev en katastrof. Då tänker jag såklart på de dryga 13 % av svenskarna som röstade brunt, istället för någon bättre färg. En vettig person i mitt twitterflöde skrev: ”Nu är det dags att sluta lyssna på SD:s ledning och istället börja lyssna på SD:s väljare.” (Uppdatering: Tydligen hade Mona Sahlin sagt det i SVT:s valvaka.) Väldigt bra sagt. För så är det. De röstar ju på dem av en anledning, och jag vägrar tro att 13% av dem är rasister. Är det bara politikerförakt, som det på många sätt verkar som, borde väl det gå att åtgärda på något sätt?

Jobbkvällen blev iaf lite stressigare än jag tänkt. Mycket beroende på att vissa valresultat blev extremt sena och andra aldrig dök upp. Den ordentliga planeringen fallerade och ett tag rådde det faktiskt (en mild form av) kaos på redaktionen. Men en tidning blev det. Vi drog över en halvtimme på vår deadline, men förhoppningsvis hann tryckarna köra in en del av den tiden.

Här kommer iaf resten av dagen i bilder.

Alltid på valkvällar bjuds arbetarna på mat. Supergod buffé, den här gången från Taste Bud.

Alltid på valkvällar bjuds arbetarna på mat. Supergod buffé, den här gången från Taste Bud.

ante lina

En vanlig söndag är vi åtta på redaktionen, igår typ tjugo. Trevligt, men även lite rörigt och bitvis väldigt högljutt.

Efterrätt/humörhöjare.

Efterrätt/humörhöjare.

Sen pågick det såklart en hel del diskussioner om sidor, upplägg, siffror, artiklar och bilder. Det här var den enda bilden av detta jag lyckades ta.

Sen pågick det såklart en hel del diskussioner om sidor, upplägg, siffror, artiklar och bilder. Det här var den enda bilden jag lyckades ta i det här skedet.

När vi ätit, skickat resten av tidningen och börjat titta mot valet bröt kaoset ut, som jag väntat. Först kände jag mig riktigt nöjd med planering och inflödet av material, alla visste vad de skulle göra och stämningen var rätt lugnt. Sen kom allt samtidigt. Grafiker skulle fixas, tabeller läggas in, texter kortas och fixas och bilder monteras. Kommunresultaten från Robertsfors och Norsjö kom aldrig… och kom aldrig… och kom aldrig… Och en sån här kväll är det inte väntan man vill pyssla med. Men det känns svårt att beskriva stämningen som uppstår en sån kväll. Många blir stressade och därmed irriterade. Andra njuter och gillar mest när pulsen går upp. Det känns såklart trist att inte ha kunnat hålla den deadline vi fått. Men trots det är jag nöjd. Nöjd över att ha gått i mål efter en 66 timmar lång arbetsvecka. Nöjd över att det kom en tidning med en massa viktig information till våra läsare.

00.58 godkände jag sista sidan. 01.05 gick sista plåt från CTP:n. 01.07 kom första godkända exet från tryckeriet och 02.30 var de klara med alla tidningar.

00.58 godkände jag sista sidan. 01.05 gick sista plåt från CTP:n. 01.07 kom första godkända exet från tryckeriet och 02.30 var de klara med alla tidningar.

När jag kom hem hade Anton lämnat de två sista våfflorna från lördagsmiddagen. Precis vad jag behövde. Det tog mig ändå en timme att varva ner efter den hektiska kvällen.

När jag kom hem hade Anton lämnat de två sista våfflorna från lördagsmiddagen. Precis vad jag behövde. Det tog mig ändå en timme att varva ner efter den hektiska kvällen.

Här är förresten en liten film från igår. Vi på redigeringen syns, febrilt arbetande, i bakgrunden.

En reaktion på ”Demokratiskt deprimerad

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

Kommentera

