Råd från en amatör

När David och Sara gifte sig skulle hans syster Anna vara toastmaster. Men eftersom hon var höggravid bad de mig och Erik att vara backup. Nu blev det så att Ella föddes nio dagar före bröllopet och det verkade ett tag som att vi inte skulle behöva hoppa in. Men Anna kände väl att hon inte riktigt vågade lita på att nyfödingen skulle sköta sig så pass att hon skulle kunna ha ansvar över middagen.

Så, kvällen innan bröllopet satte vi oss ner, jag och min partner, och försökte göra en preliminär tidsplan. När skulle vem prata och hur skulle vi planera in maträtter, paus och tal så att alla skulle få ut så mycket som möjligt av middagen?

Nu blev det nästan inte alls som vi tänkt, men det blev riktigt bra ändå. Inga sura miner och ingen negativ kritik har iaf nått oss. Så med min lilla erfarenhet i bakfickan tänkte jag bjuda på en liten tipslista ifall någon råkar ut för ett liknande uppdrag.

1) Gör en tidsplan

Innan middagen.

Innan middagen.

2) Var flexibel och gå ifrån tidsplanen

Efter middagen.

Efter middagen.

Vi fick tom snabbskriva ett nytt tidsschema eftersom det första blev så rörigt.

Vi fick t.o.m snabbskriva ett nytt tidsschema eftersom det första blev så rörigt.

3) Se till att alla trivs
Erik inledde med ett skämt, på Annas bekostnad, för att sätta tonen för kvällen. Vi kom fram till att om vi börjar med att sätta stämningen och få bort den högtravande känsla som lätt kan uppstå på en finmiddag, så skulle alla trivas och kunna njuta av kvällen.

4) Bjud på dig själv (och på andra)
Hör ihop med punkt 3. Vi tillät som sagt ett väldigt skämtsamt och spontant klimat redan från början, och jag säger inte att det bidrog helt och hållet, men nog var det ganska roligt när Saras (väldigt korta) moster hade ställt sig upp för att hålla tal och man hör från mitten av lokalen: ”Ställ dig upp!” Nu var det iofs hennes son (som senare höll ett uppskattat tal) men ändå. Lite roligt var det ju.

5) Andas och ta det lugnt
Jag är inte den som stressar upp mig i onödan, men när jag väl blir stressad kan jag bli lite forcerad och gå in i en bubbla för att kunna koncentrera mig. Jag gjorde verkligen mitt bästa för att även jag kunna njuta av middagen och festen, men själva maten minns jag nästan inget av och inte hann jag prata så mycket med så många. Under själva middagen alltså. Dansen och festen, däremot, det minns jag med glädje.

Inte mindre än 85 gäster höll vi ordning på. Ännu en kul grej att lägga till i CV:t. 

Inte mindre än 85 gäster höll vi ordning på. Ännu en kul grej att lägga till i CV:t.

Brudgummens systrar med respektive hade gjort om en Lundell-låt för att sjunga om sin bror. A capella sjöng de! Snacka om att många går utanför sin bekvämlighetszon när det är bröllop.

Brudgummens systrar med respektive hade gjort om en Lundell-låt för att sjunga om sin bror. A capella sjöng de! Snacka om att många går utanför sin bekvämlighetszon när det är bröllop.

Och så ett sista tips: Unna dig själv att känna dig fin. Det gäller iofs inte bara om du har en roll, på ett bröllop bör alla kunna få känna sig så fina som möjligt. Därför unnade jag mig en frisörfix i håret. Eftersom jag var värd det!

IMG_0807 IMG_0813 P1000922

Annonser

4 reaktioner på ”Råd från en amatör

  1. Ping: Inte för starkt | Hannas historia

  2. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  3. Ping: Nya vänner | Hannas historia

  4. Ping: Dan före dan… | Hannas historia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.