Inte för starkt

Jag är inget fan av kryddstark mat. Det vet alla som någon gång delat matbord med mig. Jag blir fortfarande hånad för att jag aldrig tar hela kryddpåsen till tacoköttfärsen, om jag själv får bestämma alltså. Så jag var lite skeptisk innan jag skulle testa det här receptet. Men efter hjälpenbröllopet fick vi en hel del kött som tack (det finns fördelar med att känna en bonde) och något ska man ju göra av det. Revbensspjällen har jag redan lovat att donera till julaftonsmiddagen hemma i byn, och förra veckan gjorde jag stekt fläsk själv för första gången någonsin (inte riktigt lika gott som jag minns att mammas var), men vi har fortfarande en hel del köttbitar kvar.

Så i onsdags, när jag var ledig, passade jag på att använda gjutgärnsgrytan vi köpte för presentkortet vi fick på inflyttningsfesten ännu en gång. Resultatet blev, faktiskt, riktigt bra. Lite samma känsla som pulled pork och inte alltför starkt. Nu står det ju iofs i receptet att det här är en mild variant, men jag tycker den var alldeles lagom! Det här är receptet jag följde och jag modifierade det bara lite.

Jag lyssnade till exempel inte alls på country under tiden utan på Svante Pääbos fantastiska sommarprat. Inte visste väl jag att vi har en svensk forskare, verksam i Leipzig, som varit aktiv i kampen för de homosexuellas rättigheter i USA under HIV-skräcktiden och som bara fick träffa sin pappa – som senare vann Nobelpris – på lördagarna när hans ”riktiga” familj trodde att han jobbade. Fascinerande livshistoria, minst sagt. Inte heller såg jag en film under tiden som grytan kokade utan jobbade med ett projekt som har deadline på söndag och som nu är färdigt.

I övrigt följde jag receptet och har ätit det till middag i onsdags, lunch igår och lunch idag. Mycket smaskigt!

Ingredienserna, utom...

Ingredienserna, utom…

... huvudingrediensen. 1,5 kilo lokalproducerat innanlår.

… huvudingrediensen. 1,5 kilo lokalproducerat nötköttsinnanlår.

Enligt beskrivningen ska det ta sex timmar varav två är förberedelser. Riktigt så länge tog det nog inte, men en tog det alla gånger.

Enligt beskrivningen ska det ta sex timmar varav två är förberedelser. Riktigt så länge tog det nog inte, men en timme tog det alla gånger.

Färdigt för tillagning.

Färdigt för tillagning.

Kryddor och chili på. Bara ölen som fattades här.

Kryddor och chili på. Bara ölen som fattades här.

Öl! Och omrörning. Jag rörde ungefär en gång i halvtimmen och satte äggklockan på en timme så jag inte skulle glömma att dra upp fläkten när det stannat.

Öl! Och omrörning. Jag rörde ungefär en gång i halvtimmen och satte äggklockan varje timme så jag inte skulle glömma att dra upp fläkten när den stannat.

Efter två timmar. Det tog lite drygt fyra att koka, precis som receptet sa.

Efter två timmar. Det tog lite drygt fyra att koka, precis som receptet sa.

Färdigkokt. Påminner som sagt i utseende och konsistens mycket om pulled pork.

Färdigt! Påminner som sagt i utseende och konsistens mycket om pulled pork.

Vi köpte de nya taco-båtarna för att äta i och jag fick en hel del frågor om dem på jobbet dagen efter. Mitt svar: Helt okej, lätta att fylla och goda, men lätta att överlasta, precis som platta tortillas. Vi åt även grönsaker, guacamole, gräddfil och tacosås till. Och nachochips.

Vi köpte de nya taco-båtarna för att äta i och jag fick en hel del frågor om dem på jobbet dagen efter. Mitt svar: Helt okej, lätta att fylla och goda, men lätta att överlasta, precis som platta tortillas. Vi åt även grönsaker, guacamole, gräddfil och tacosås till. Och nachochips.

En reaktion på ”Inte för starkt

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

Kommentera

