Rostigt men vackert (kanske just därför)

Grundtanken var att vi skulle fota frost, helst i soluppgång, eller iaf låg sol. Men tyvärr är sånt svårt att bestämma i förväg, och när söndagsmorgonen väl kom var det plusgrader. Och regn. Därför fick vi gå på plan B: Att fota det gamla Scharins-området.

Vi är båda fascinerade av bilder på ”Abandoned places”, och att själv få fota nåt liknande kändes otroligt lockande. Och så här i efterhand, när jag kollar på bilderna, kan jag inte låta bli att tycka att de är rätt vackra. Rostigt, smutsigt och trasigt, men ändå vackert på nåt konstigt sätt.

Vi börjar med lite bilder på utsidan av fabriken. Hela tiden vi var där försökte vi lista ut vilken verksamhet som egentligen hållits där, utan resultat. Men visst får man lite öststats-känsla av de här bilderna?

DSC_0117 DSC_0124 DSC_0130

DSC_0148

DSC_0139

DSC_0299DSC_0298DSC_0326DSC_0315DSC_0316Vi fortsatte, med största försiktighet, in i huset och fann så mycket fotograferingsbart att jag lätt hade kunnat stanna där i flera timmar. Längst fastnade jag vid det här gamla elskåpet. Jag testade med olika objektiv, perspektiv, bländare och slutare …

DSC_0262 DSC_0212DSC_0230 DSC_0240 DSC_0242 DSC_0220

… för att sen övergå till att fota det vackra glaset på golvet och till slut var det Jonas som sa åt mig att titta upp. Då såg jag takfönstret som hängde löst ovanför mig och magin var bruten.

DSC_0278 DSC_0246 DSC_0256

DSC_0189

Det vackra kändes helt plötsligt lite farligt och jag återgick till att fota graffiti, kvarlevor från fabrikstiden och trasiga väggar. Kändes lite säkrare.

DSC_0154DSC_0190DSC_0292 DSC_0187 DSC_0188 DSC_0192
DSC_0169 DSC_0283

Hela stället vore perfekt för att spela in en skräckfilm. När vi var där hörde vi små ras från tak och väggar och hade det varit mörkt hade jag ALDRIG vågat mig in där. Det var nog otäckt i dagsljus.

DSC_0151 DSC_0209 DSC_0270 DSC_0286

 

2 reaktioner på ”Rostigt men vackert (kanske just därför)

  1. Ping: Spegling | Hannas historia

  2. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

Kommentera

