Det här med stolthet

För några år sedan besökte jag en storstad tillsammans med ett homosexuellt och ett heterosexuellt par. Det var nog inte förrän skillnaderna mellan de två paren blev så tydliga som jag verkligen förstod hur hemskt det är att det fortfarande, i vår moderna tid, finns många som inte kan visa sin kärlek öppet. Jag har naturligtvis varit medveten om det länge, men det blev så uppenbart när ett av paren kunde hålla hand och pussas helt öppet medan det andra gjorde det mer diskret och i smyg. Om de gjorde det alls. För att låta som Sverker. ”Ska det vara så?! Va? Va? Va?”

Klar det inte ska! Och därför deltog jag naturligtvis i Skellefteå första prideparad i helgen. Flera gånger, när jag tittade mig omkring, kände jag hur det började tåras i ögonen. Att så många ställde upp och visade sitt stöd för allas lika värde och rätt i samhället är helt fantastisk. För att citera en jättefin krönika av Eli: ”Kärlek ska vara för alla – oavsett vem man är kär i.”

P1010291

Vi hade en fullspäckad dag framför oss och inledde den därför på bästa sätt.

P1010294

IMG_1546

Vi gick med ett gäng från Norran. Vi var länge övertygade om att vi hade den första flaggan tills vi såg ett inslag på tv där några hade en exakt likadan. Typiskt!

IMG_1560

Ingen räknade, men 2000–2500 gick. Många fler än som tittade vilket ju är lite häftigt.

P1010322

Paraden avslutades på torget med tal som jag knappt hörde. Både eftersom ljudanläggningen inte riktigt klarade kapaciteten och för att mina fingrar, speciellt tummen, var iskalla efter att ha burit på flaggan. Så vi gick och värmde oss och vidare till nästa P på programmet.

4 reaktioner på ”Det här med stolthet

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  2. Ping: Både skratt och gråt | Hannas historia

  3. Ping: Årets parad | Hannas historia

  4. Ping: Färgglatt och halkigt | Hannas historia

Kommentera

