En nobel fest

Som högskolestuderande har man chans att delta i Nobelbanketten. Det här var något jag fick reda på av en ren slump när jag började plugga i Piteå. Varje år lottas nämligen ett antal biljetter ut till Sveriges studenter. Tanken är att man ska representera ”Sveriges framtid” och vad man vinner är rätten att köpa en parbiljett. Och det var inte särskilt billigt… Men när man får chansen att delta i ”festernas fest” är det klart man inte tvekar.

Men det kändes helt overkligt. Från då jag fick mailet om att jag vunnit, tills jag skaffat klänning, letat fram studentmössan på vinden (ett krav) och till och med tills jag och syster Erika satt på tunnelbanan, uppklädd till tänderna, hade jag svårt att tro att det verkligen skulle hända. Det var nog först när vi släpptes in i det vackert upplysta stadshuset jag förstod att det var på riktigt.

nobel006

Klädkoden var väldigt specifik. Långklänning, inte för avslöjande. Studentmössa, långa handskar, schal över axlarna och allmän snygghet. Typ nåt sånt stod det i brevet jag fick hem.

nobel 002

Visst var vi stiliga?

nobel 018

Jag är inte känd för mina gröna fingrar, men trots det såg jag fram emot att få se de vackra blommor man ser på tv varje år. Och jag blev inte besviken.

nobel 038

Våra bordsgrannar. Jag satt mitt emot Erika längst in. En av tjejerna vid vårt bord hade köpt fyrtio lotter. Hon bara skulle vinna.

nobel 041

Det var lika mäktigt varje gång, att se servitörerna välla nerför den pampiga trappan.

nobel 043

Sélection Suédoise – Löjromscheesecake, kräftströmming, gravlax med gurka, salladslök och senap, inkokt havskräfta med jordärtskockscrème samt Kvibillemousse på kavring.

nobel 049

Murkelfärserad pärlhöna med ragu på Karl Johansvamp, bondbönor, pumpa och haricots verts, serveras med potatisterrin och svampsås.

nobel 052

Maten var såklart sagolikt god, men det jag minns bäst är ändå vinerna. Till och med en lekman som jag kan känna att det är skillnad på dyra och billiga viner. Och de här var de godaste jag någonsin smakat.

nobel 057

Kvällen blev ju inte sämre av att Blå hallen är sjukt pampig. När jag kom in där första gången förstod jag hur taket i The Great hall på Hogwarts borde se ut.

nobel 063

Kaffebavaroise på mandel- och kaffebotten, med punsch- och likörpralin.

nobel 070

Men låt oss inte glömma anledningen till att vi alla var där: Nobelpristagarna, såklart. De håller ju sina långa tråkiga tal tidigare under veckan, och istället mer informella tacktal under middagen.

nobel 082

Under pelarna, till vänster i bilden, satt vi under middagen.

nobel 084

Sen var det såklart dans i Gyllene salen. Nästan lika pampig den.

nobel 011

Det hela avslutades med Nobel Night Cap, den mest uppstyrda efterfest jag någonsin varit på. Kvällen gick i ett tidsresar-tema vilket innebar att vi började i medeltiden, här illustrerat av en manskör som sjöng Rövarvisan. Där bjöds vi på piroger, kycklingklubbor och öl i stop. Sen gick vi in i 1800-talet där det fanns snittar och champagne för att avsluta i nutiden där det bjöds på varmkorv och fri bar. Jättehäftigt! Tyvärr är kameror förbjudna för att alla, pristagare, kändisar och de få kungligheter som ibland deltar, ska kunna slappna av och verkligen få festa loss. 2003 var det nog lätt att hålla det förbudet, med dagens teknik känns det som en omöjlighet. Tyvärr.

Fulla av intryck, med onda fötter och minnen för livet, tog vi oss hem framåt morgonkvisten. Jag var då helt övertygad om att jag varit på den häftigaste festen jag någonsin skulle få uppleva, men där hade jag fel. Bara två år senare fick jag uppleva en ännu roligare fest. Men mer om det här.

3 reaktioner på ”En nobel fest

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  2. Ping: En osannolik tur | Hannas historia

  3. Ping: En ny utmaning | Hannas historia

Kommentera

