Första gången jag korsade Atlanten

Året var 1993. Eftersom jag var 11 år var jag inte med i de ursprungliga diskussionerna om varför. Men i oktober åkte hela familjen Morén till USA. Tre stopp gjorde vi. Det första var i Boston, där vi skulle hälsa på en läkare som mamma jobbat med och som vi umgicks med när de bodde i Skellefteå. Det andra var i Niagarafallen. Det tredje och längsta i Orlando, Florida.

Samtidigt som det kändes helt overkligt att åka till USA blev det början på både min och Erikas kärlekshistoria med landet. För samtidigt som det finns mycket negativt med detta stora land som är mer en kontinent än en nation, så är det svårt att hitta trevligare människor, roligare shopping, större matportioner och mer speciella upplevelser än på andra sidan Atlanten.

Boston1

Resan började i Boston hos familjen Sarma. Usha, Ravi, Akshej och Jaydev tog emot oss med öppna armar och sov på golvet i sitt vardagsrum hela tiden vi var där. För dem var det otänkbart att gästerna inte skulle få de bästa sängarna.

Boston3

Usha visar några av sina vackra saris.

Boston2

Det finaste, enligt mitt elvaåriga jag.

Boston4

I Boston besökte vi mest museer, men även huset där JFK föddes och platsen för The Boston Tea Party. Det var även Halloween när vi var där, så vi fick se en massa utklädda människor och ta emot egna ”trick-or-treaters”.

Niagara 1

Nästa anhalt var Buffalo och Niagara falls.

Niagara 2

Där var det kallt! Och snöigt. Och min lösning på detta problem var tydligen denna på tok för stora keps.

Niagara 3

Men fallen i sig är magiskt vackra.

Florida1

Huvudmålet på resan – iaf för oss barn – var Disney World. Vi började på Epcot Center.

Florida2

Vi besökte även Sea World. Häftigast där tyckte jag att de här hästarna var. Inte varje dag man fick se Clydesdale Hamlets.

Florida3

Och så var det ju några blötdjur där också…

Florida4

I MGM Studios var lyckan  total! Jag fick träffa min favvo Donatello. Men nog blev jag lite besviken när jag upptäckte att hans autografer var en stämpel.

Florida5

I riktig Disneyanda fick vi såklart se en hel del parader.

Florida6

Jättefrukostflingorna från den då så populära och häftiga ”Älskling jag krympte barnen”.

Florida10

Jag har aldrig gillat karuseller. Men på Magic Kingdom fanns iaf en i min smak.

Florida9

Jim – ännu en fin häst.

Florida7

Florida11

”Är du färdig snart?”

Florida12

Att bada i poolen på hotellet  var säkert inte lika kallt som det ser ut.

Florida13

Men trots min icke-förtjusning för vatten så blev jag lika frälst i Typhon Lagoon som resten av familjen. Här kunde till och med jag åka vattenrutchkanor ju!

Efter den här resan skulle det dröja sex år tills jag återsåg USA. Men då stannade jag å andra sidan ett helt år.

3 reaktioner på ”Första gången jag korsade Atlanten

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  2. Ping: High school del 1: Varför | Hannas historia

  3. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

