När det lider mot jul

Jag har lite svårt att sätta ord på hur otroligt skönt det har varit att få ha en ledig jul hemma i byn med familjen. Precis lagom till jul kom ju den efterlängtade snön och gjorde det hela nästan overkligt vackert. Så när jag hoppade av bussen uppe på vägen och visste att jag de närmsta dagarna skulle få umgås med nära och kära, äta god mat och julgodis, spela spel, se film, läsa och bara ta det lugnt så hade jag faktiskt svårt att hålla tillbaka tårarna. För även om jag tycker synd om de som måste jobba under julhelgen kan jag inte låta bli att tycka att jag förtjänat att få vara ledig i fem hela dagar.

Dan före dan handlade, som sig bör, mycket om förberedelser. Vi började med att ta in och klä granen och samma diskussion som varje år tog vid: Stod den rak, eller lutande den minsann inte litegrann?

DSC_0007

De sedvanliga diskussionerna.

DSC_0009

Stjärnan i topp.

DSC_0017

Det färdiga resultatet.

IMG_2005

En jul är inte heller komplett utan det fantastiska tomtehus en av mina morbröder gjort till mamma. När vi var små var det en av höjdpunkterna, att hjälpa till att ställa upp alla tomtarna. Nu var det länge sen jag hjälpte till, men jag kan inte tänka mig en jul utan tomtelandet.

DSC_0064

DSC_0011

Pga det ymniga snöfallet behövdes det skottas. Pappa såg rätt nöjd ut över att kunna lämna över den uppgiften till en av svärsönerna.

DSC_0014

IMG_1983

Engelsmannen fick lära sig den hårda vägen att det är dumt att inleda ett snökrig med någon som har en hink i händerna.

IMG_1985

Trots det känns det som att han gick segrande ur striden.

IMG_1989

Han verkar trivas rätt bra i byn.

IMG_1997

Lyckan var total när vi, på vår tur runt byn, sprang på en flock med renar. Det skulle naturligtvis förevigas.

DSC_0054

Nästa traditionella punkt på dagordningen var julgodiset. Erika och Carl blev ansvariga över pappas favoriter – Mozartkulorna.

DSC_0057

Erika gjorde t.o.m. en uppdatering i år och dekorerade dem med strössel. Det blev dock tyvärr för söligt, så den idén fick hon ge upp.

DSC_0073

Dan före dan bjöds det inte på julmat utan älggryta. Så här fint hade mamma dukat i ”matsalen”.

DSC_0082

På kvällen var det så dags för det (numera) traditionella julklappsspelet. Som vanligt fick vi googla regler inan vi var överens om hur det skulle gå till.

DSC_0083

Anton, som anslutit efter jobbet, vann en massa paket men hade sen rätt otur när vi hade öppnat klapparna och ”tävlade” om sakerna.

DSC_0087

Den här nackmassagekragen var den klapp som bytte ägare mest. Men till slut avgick pappa med segern. Vi skickade dock runt den för att alla skulle få testa. Erika verkar tycka den var rätt skön.

DSC_0092

David fick en av Antons presenter, en radiostyrd bil. Att sätta in batteri och sätta ihop den visade sig vara rätt krångligt, men med gemensamma krafter lyckades killarna till slut få igång bilen.

2 reaktioner på ”När det lider mot jul

  1. Ping: 2014 – mot framtiden | Hannas historia

  2. Ping: Sagodjur | Hannas historia

Kommentera

