Heltid dagtid

När jag var 14 år blev jag utvald som en av ungdomsredaktörerna på tidningen jag numera är anställd på. Det var inte så hårt arbete, men några timmar i veckan jobbade jag. Och sedan den dagen, då man kan säga att mitt arbetsliv började på riktigt (förutom några korta sommarjobb), har jag egentligen alltid jobbat skift och/eller har haft extrajobb. Parallellt med ungdomsredaktionen frilansade jag, och det fortsatte jag med mer eller mindre regelbundet ända tills jag började jobba heltid. Men under gymnasiet började jag även jobba extra på bion här i stan och under de åtta år jag jobbade där var det främst på kvällar och helger. Parallellt med det började jag hålla danskurser, även det huvudsakligen på kvällar och helger. För några år sedan sa jag upp mig från bion och avsa mig alla dansuppdrag. Jag tyckte helt enkelt det blev för mycket att ha kvällsextrajobb när jag redan jobbade skift. För det har jag gjort sedan 2006. Jobbat skift. Förutom två pluggår när jag jobbade extra. På kvällar och helger.

Vad jag vill komma fram till är att jag alltid har jobbat kvällar och helger. Ibland har det ingått i min heltid, ibland har det varit utöver det. Men nu är det slut med det. Nu ska jag göra praktik. Heltid. Dagtid. Vad gör man av tiden på kvällar och helger?

Hur klarar man av att vara på plats, vaken och fixad klockan åtta varje morgon? Komma hem strax efter fem? När klipper man sig? Går till tandläkaren? Ser solen? Hinner blogga? Måste jag storhandla samtidigt som alla andra nu? Och åka skidor när spåret är fullt? Hur tar man sig ut och tränar när man kommit hem efter en hel arbetsdag?

Men samtidigt. Jag kommer att få vara ledig när ”alla andra” är det. Inte missa fester, fikaträffar, biobesök, filmkvällar och hockeymatcher för att jag jobbar. Det ser jag fram emot.

Hur gör man för att inte fastna i det här läget varje kväll? Det återstår att se.

Hur gör jag för att inte fastna i det här läget varje kväll? Det återstår att se.

2 reaktioner på ”Heltid dagtid

  1. Ping: En sista gång | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

