Finkultur?

Ibland kan vi ha lite diskussion i gänget vad som är kultur. Jag har som sagt lärt mig att all kultur är egentligen kommunikation, men ibland kanske den kommunikationen till stor del handlar om underhållning. Om livet förlängs av att skratta så förlängde jag mitt med många år förra veckan. På onsdagen skrattade jag tills jag grät av Davids berättelse om hans bekymmer med diskmaskinstabletterna. På torsdagen fick jag andnöd av att se de gamla favoriterna After Shave, förstärkta av Anders Eriksson. Och på fredagen gick jag på min första improviserade melodifestival, som dessutom hade internationella inslag. Och som jag skrattade.

Första akten utgick från ett tombolahjul och en lista med gamla sketcher och sånger som slumpen alltså valde. Jag blev jätteglad när en av mina favoritsketcher snurrades fram. "Frisörens sång" är ju bara så häftig! Tyvärr var inte Claes med, så min absoluta favorit fanns inte en med på listan.

Första akten utgick från ett tombolahjul och en lista med gamla sketcher och sånger som slumpen alltså valde. Jag blev jätteglad när en av mina favoritsketcher snurrades fram. ”Frisörens sång” är ju bara så häftig! Tyvärr var inte Claes med, så min absoluta favorit fanns inte ens med på listan.

I andra akten var det lite blandat med nyskrivna grejer och gamla favoriter.

I andra akten var det lite blandat med nyskrivna grejer och gamla favoriter.

Det som var allra roligast, där både jag och mamma låg dubbelvikta, var en förkortad version av det här.

Och som avslutning blev det allsång. Trots att Macken tydligen kom för 29 år sedan håller den än idag. Och "Det ska va gött att leva" är ju bara så himla fin!

Och som avslutning blev det allsång. Trots att Macken tydligen kom för 29 år sedan håller den än idag. Och ”Det ska va gött att leva” är ju bara så himla fin!

Dagen efter var det som sagt impro. Det tråkiga är att det är i princip omöjligt att återberätta. Man måste vara där. Men några bilder kan jag ju visa iaf.

Till exempel av den duktiga konferencieren Bengt och Kågis som alltid är stabil bakom pianot.

Till exempel av den duktiga konferencieren Bengt och Kågis som alltid är stabil bakom pianot.

Olov eller "Aha sensation" framförde hip hop.

Olov eller ”Aha sensation” framförde hip hop.

Hårdrocksbidraget. Hans hår och skägg var behållningen här.

Hårdrocksbidraget. Hans hår och skägg var behållningen här. Och hennes kläder och rollkaraktär. Som ingen förstod.

Och så kvällens ballad. Som vann överlägset.

Och så Niklas med kvällens ballad. Som vann överlägset.

Snabbgenomgången avklarad och omröstningen kvar.

Snabbgenomgången avklarad och omröstningen kvar.

Väldigt kul var att den vinnande titeln "Rockfest i staaan" skrev av fina kollegan Eva. Hon blev såklart rättmätigt hyllad för det.

Väldigt kul var att den vinnande titeln ”Rockfest i staaan” skrev av fina kollegan Eva. Hon blev såklart rättmätigt hyllad för det.

Niklas framför segerbidraget. Eller en variant av det iaf.

Niklas framför segerbidraget. Eller en variant av det iaf.

IMG_2791

En reaktion på ”Finkultur?

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

