High school del 7: Riverton Parke Jr.-Sr. High school

Huvudanledningen till att jag spenderade ett år i Indiana var ju trots allt att gå på high school. Skolan, Riverton Parke Jr.Sr High School hade skapats när två mindre high schools (Rosedale och Montezumas) slogs ihop. Den låg därför mitt emellan dessa två orter, mitt ute i ingenstans. Alltså på riktigt. Det enda som fanns runt skolan var åkrar. Och lite skog.

Jr High school (klasserna 7–8) och High school (9–12) samsades i denna fula byggnad.

Junior High school (klasserna 7–8) och Senior High school (9–12) samsades i denna låga, fula byggnad.

Det finns såklart många skillnader mellan USA:s och Sveriges skolsystem. Men en av de saker som var allra tydligast för mig var den "school spirit" som genomsyrade allt. Skolan var helt inredd med derass färger (vinrött och mörkblått), maskot (Panter) och diverse talspråk (There's no I in TEAM) . I princip alla fritidsaktiviteter var genom skolans försorg och på så sätt blir skolan mer än en utbildningsinsitution, det blir något att samlas kring, något som är otroligt viktigt även i övriga samhället.

Det finns såklart många skillnader mellan USA:s och Sveriges skolsystem. Men en av de saker som var allra tydligast för mig var den ”school spirit” som genomsyrade allt. Skolan var helt inredd med deras färger (vinrött och mörkblått), maskot (Panter) och diverse talspråk (”There’s no I in TEAM”, Pantherpride och ”Belive it – achieve it”). I princip alla fritidsaktiviteter var genom skolans försorg och på så sätt blir skolan mer än en utbildningsinsitution, det blir något att samlas kring, Något som är otroligt viktigt även i övriga samhället. (PS. Lägg särskilt märke till namnet rakt ovanför pantern.)

USA1_0017

Gympasalen där jag skulle komma att spendera en massa tid av olika anledningar.

USA1_0019

Inte bara skolan i sig, utan även vilken klass man tillhörde var otroligt viktigt. Riverton hade en tradition av att placera alla sina utbytesstudenter i avgångsklassen, 12, ”seniors” för att man skulle få uppleva så mycket som möjligt. Class of ’99 (man omnämns efter året man går ut) blev alltså min och här ligger jag och Betsy framför the seniors bit av dekorerad trottoar som vi ritat inför en homecoming. Konkurrensen mellan klasserna blev extra tydliga en sån gång. I lektionerna var årskurserna rätt blandade, jag gick med folk från alla fyra årskurserna, men vilken klass man tillhörde var ändå viktig i många andra sammanhang.

USA1_0001

Redo för första skoldagen! Enligt min dagbok har jag ”en bad hair day och en stor finne på nästan. Alltså inte den perfekta första skoldagen som jag hade tänkt mig”.

Som utbytesstudent var jag ganska fri att komponera mitt eget schema. Det enda jag var tvungen att läsa var de ämnen som var obligatoriska för alla seniors, nämligen engelska, historia och en termin vardera av Government och Economics. Eftersom vi alla läste åtta ämnen gav det mig fem valfria kurser. De jag valde var orkestern, spanska, idrott, commercial design/fotografering och study hall (typ håltimme).

Varje dag hade vi fyra ämnen. På R-dagar (Riverton, fast jag kallade dom Ryan-dagar eftersom vi hade tre lektioner tillsammans då) hade jag orkester och government/economics före lunch samt engelska och gympa efter lunch. På P-dagar (Parke) hade jag study hall, spanska, historia och commercial design/fotografering.

USA3_0034

Orkestern var verkligen en historia i sig. Under året hade vi inte mindre än sex lärare, varav en var min egen värdpappa, Mike. Den första läraren gick i pension, hans ersättare blev avstängd när han anklagades för, och senare dömdes för, sexuella trakasserier. Sen hade vi Mike ett tag och efter det två andra vikarier innan vi till slut fick en ”riktig” ny lärare som är kvar där än idag.

Anledningen till att jag överhuvudtaget var med i orkestern var för att jag ju spelat en del musik i högstadiet och ville fortsätta med det. Men sen var hela familjen Rolle engagerad i orkestern eftersom Mandy var med i the Drill Team som ”hörde” dit. Så det var ett bra sätt att kunna hänga med dom på många av deras aktiviteter. Ännu en anledning var att få ett ”letter” dvs en bokstav att sätta min sin letterjacket och ett bevis för att man bidragit till något i skolan.

Själva band-lektionerna verkar ha varit väldigt varierande, det hände att vi bara låg på golvet och såg film. Men här övar vi väldigt seriöst. Sen hade vi även träningar efter skoltid, och en massa olika arrangemang, parader och matcher som vi deltog i. Men mer om det här.

USA4_0017

Min spanskaklass beskrev jag såhär första dagen: Mrs. Kerscherr verkar knäpp, och klassen verkar fylld med en massa ‘småttingar’ som knappt vill vara där. Förhoppningsvis kommer jag dock att lära mig en del spanska.”  Och ungefär så var det också. Jag började aldrig gilla min lärare, det var inga andra seniors där förutom jag och Kaisa, min tyska utbytesstudentvän som jag hade tre klasser tillsammans med, och klassen var rätt stökig, men jag lärde mig en del vardagsspanska. Som jag tyvärr har glömt nu.USA4_0018Mr Walsh, på den här bilden, hade jag i Economics/Government och historia. Till skillnad från alla andra lärare hade han inget eget klassrum, utan han körde runt med den här varuvagnen ”The cart” fylld med sitt material. Han var en sån där lärare som verkar väldigt sträng och tråkig, men som man börjar gilla allt mer. Han var faktiskt riktigt rolig, men ingen speciellt bra lärare. En sån som inte kan mer om sitt ämne än det han ska lära ut. Han var inte heller speciellt pedagogisk, men som sagt väldigt underhållande.

Government var typ samhällskunskap, men handlade uteslutande om USA:s samhälle. Samma med historia, 99% av tiden handlade det om USA:s historia. Som ju inte är särskilt gammal. Men ska man hinna lära sig att rabbla saker som USA:s alla presidenter och vice presidenter finns kanske inte tid att lära sig så mycket annat. Economics, som jag hade på vårterminen, var en blandning mellan företagsekonomi och samhällsekonomi. Där hade vi bland annat en aktieportfölj på nätet, som vi sålde och köpte aktier ur. Dessutom skulle vi göra ett större projekt. Jag och Ryan startade ett nostalgiskt kafé i Rosedale. Bara teoretiskt såklart, men det blev uppskattat och vi fick högsta poäng på det.

USA4_0024Det här var min absoluta favoritlärare, Mr Lunsford. Han hade engelska och var min kompis Ellens pappa. Han var både kunnig, påläst och väldigt bra på att lära ut. Tyvärr var hans ämne inte mitt favorit, vi läste t.ex. The Old man and the see, och både boken och filmen var sjukt tråkiga. Men han ”tvingade” oss att både läsa och skriva väldigt mycket, nåt jag alltid gillat.

Jag fick en dagbok av honom i graduationpresent, såhär har han skrivit i den: ”Best wishes to you as you return home. Thanks for putting up with us crazy Americans! You have been a pleasure to know and teach. Now, you have one more example of my poor hand writing! I hear they’ve nicknamed you the ”Swiss Miss”. I know you were from Sweden all along! Good luck! -M.Lundsford!” Det här brevet skrev han dessutom om mig när jag sökte ett stipendium till ett läger i slutet av utbytesåret. Jag blir fortfarande både glad och rörd när jag läser det.

brev

 

Gympa, eller APC (Advanced Physical Condition) var nåt som de flesta idrottsmänniskorna läste. Men det var typ vanlig gympa. Springa, lyfta vikter, men även testa olika sporter. Varannan gång lyfte vi vikter och sprang, varannan gång gjorde vi annat. Jag hade hoppats att det skulle vara mer aerobics och sånt, nåt jag var väldigt inne på på den tiden. Men jag hade min andra utbytesstudentvän, Catherine från Schweiz där, och vi spenderade en stor del av lektionerna pratandes. Efter jul svämmade gymmet över, så då slapp vi lyfta vikter ett tag, nåt jag var väldigt glad över. Vi fick också testa att spela amerikansk fotboll, trots det har jag fortfarande väldigt dålig koll på den sporten.

Redan på den tiden var jag väldigt intresserad av fotografering. Men den var kombinerad med ”commercial design”, typ som bild (vilket jag aldrig gillat) fast mer inriktat mot reklam och annonser. Bland annat så gjorde vi skyltar och visitkort. Men på vårterminen fick vi äntligen fota. Märk väl att det här var före digitalkamerorna slog igenom, så jag fick lära mig det äkta hantverket med att båda framkalla film och svartvita bilder. En gång lekte tydligen jag och Kasia med digitala bilder på datorerna, eftersom vi fått låna en digitalkamera. Min kommentar: ”Det var riktigt coolt.”

På min skola var vi inte mindre än sex utbytesstudenter det här året. Vilket är rätt många med tanke på hur liten skolan var. Men det tog rätt lång tid innan alla förstått att jag var utlänning. Både för att mitt namn inte lät ”så utländskt” och för att många tyckte, som jag fick höra ibland ”att jag pratade bättre engelska än många amerikaner”. Sen var det också många som i början trodde att jag bodde hos Betsy och Ryans familj eftersom vi umgicks rätt mycket. Men Mandy gick ju i årskursen under mig, och vi hade faktiskt inga lektioner ihop, nåt jag hade med båda tvillingarna.

—————————- (konstpaus)—————————

Förutom de skolämnen jag hade handlade ju skolan om så mycket mer. Till exempel regler. Både de formella och de mer sociala koder som jag fick lov att snappa upp eftersom. Men rent regelmässigt var den amerikanska skolan mycket hårdare än den svenska som jag var van vid. Vad sägs till exempel om det här:

* Vi fick inte vistas i korridorerna under lektionerna. Alla hade rast och lektion samtidigt, och om man tex behövde gå på toa eller hämta något var man tvungen att få sin skolkalender (vi hade alla likadana) signerade av sin lärare att det var okej. Man kunde också bli nerkallad till huvudkontoret, om tex en förälder sökt en via intercom-systemet (minns att det här var före mobiltelefonernas tid) och då var man också tvungen att få tillåtelse eller eskorteras av läraren.

* Det fanns rätt strikta klädregler. Hade man shorts eller kjol var de tvungna att vara längre än ens fingertoppar, om man står rakt med händerna ner mot benen. Linnen var tvungna att ha axelband som var bredare än en inch (2,5 cm), och om man hade en tröja med ett budskap som nån av lärarna tyckte var stötande fick man vända den in och ut. Huvudbonader var strikt förbjudna under lektionstid.

* Alla lärare tilltalades Mr/Ms/Mrs och efternamnet. Många var rätt strikta och pratade aldrig med eleverna rent socialt, bara när det handlade om skolarbete.

* Man kunde få lunchkvarsittning eller ”riktig” kvarsittning för en mängd regelbrott. Bland annat att kyssas i korridoren eller att vara uppkäftig mot en lärare. Något som inte heller var helt ovanligt var slagsmål i korridorerna. Då stod folk och hejade på och skrek ”fight!” medan de två slagskämparna blev avbrutna av nån lärare och sen fick sitt straff.

Men sen fanns det såklart även en hel del sociala koder som inte stod uppskrivna i skolreglerna. Ta bara det här med att de grupper man ser i amerikanska high school-filmer faktiskt fanns på riktigt. Alla hade sina bestämda lunchplatser, och det var så himla tydligt vilka som var vilka. Vi satt och åt på olika ”plattformar” som gick mot en scen som var längst ner. Och längst upp, där satt dom coola och snygga, A-människorna. De som spelade idrotter och valdes till homecoming queens och -kings. Längst ner mot scenen satt ”nördarna”. Vi satt nånstans mitt emellan. Men det händer väldigt sällan att någon bytte bord. Isåfall var liksom det en grej och kunde bli rätt uppmärksammat. Man kunde ju byta mellan sin egen ”nivå” men om någon flyttades upp eller ner uppmärksammades det alltid av djungeltelegrafen.

USA4_0019

Jag satt med Betsy och Mandy såklart. Johnny, han kom dit framemot vårkanten när han och Mandy blev ihop.

USA4_0020

Tisha, Ellen och Amy satt på min andra sida. Men några få ändringar var det dom här som jag åt lunch med varje dag i ett år.

USA4_0022

När klockan ringde efter andra lektionen åt de yngre klasserna medan vi äldre hade ”resource”. Då satt man i sitt hemklassrum, gjorde läxor, pratade och fick meddelanden över intercomsystemet.

USA4_0023

När sen klockan ringde nästa gång var det vår tur att gå förbi våra skåp, lämna böcker, hämta mat (eller köpa mat) och gå och äta. Tisha var som sagt en av Mandys kompisar och Jackie hade jag en del lektioner med, och spelade även volleyboll tillsammans med.

USA4_0007

Mitt skåp som ställde till en del problem för mig under året. Låset racklade och jag lyckades både klämma mig, riva sönder en ryggsäck i dörren och fastna med min skolring i låset innan året var över. Men det här skåpet var också min trygghet när det på våren utlystes tornadovarning och alla fick springa och sätta oss med ryggen mot våra skåp i några timmar. Nu missade tornadon gudskelov skolan men ställde till med en del besvär på andra håll.

20/5 ”Idag var min absolut sista skoldag. Det kändes faktiskt både skönt och hemskt på samma gång. Aldrig mer kommer jag att gå längs korridoren… Aldrig mer öppna mitt skåp och vänta på the bell att ringa… Sorgligt men sant.”

USA4_0021

Sista skoldagen! Jag ser inte alls så ledsen ut faktiskt.

Vill du läsa resten av inläggen om mitt high school-år rekommenderar jag att du börjar här:
High school del 1: Varför

Annonser

11 reaktioner på ”High school del 7: Riverton Parke Jr.-Sr. High school

  1. Ping: High school del 8: Volleyboll | Hannas historia

  2. Ping: High school del 9: Orkestern | Hannas historia

  3. Ping: High school del 10: Homecoming | Hannas historia

  4. Ping: High school del 11: Halloween | Hannas historia

  5. Ping: High school del 12: Höst och vinter | Hannas historia

  6. Ping: High school del 13: Thanksgiving | Hannas historia

  7. Ping: High school del 1: Varför | Hannas historia

  8. Ping: Back home again in Indiana | Hannas historia

  9. Ping: High school del 16: Chicago | Hannas historia

  10. Ping: High school del 27: Sammanfattning | Hannas historia

  11. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.