Första gången i grannlandet

När jag var sjutton hade jag rest en del och bland annat bott ett år i USA. Men jag hade aldrig besökt vårt västra grannland. Tur då att Kaplanskolan hade (har?) en tradition av att varje år bussa iväg sina tvåor på en resa som via Boliden, Arjeplog och Vouggatjålme även leder till Bodö.

Första kvällen gick vi en bit upp på berget där vi skulle tälta första natten. Det var svinkallt, när vi vaknade var allt inbäddat i vitt frost. Jag sov inte en blund och ända sedan dess har jag haft väldigt svårt att sova i tält.

Norge1

Men utsikten var häftig iaf! PW passar på att fota efter middagen.

Norge2

Mina ”rumskamrater” Nina, Amanda och Frida.

Norge6

Nästa dag gick vi dit Skellefteälven har sin ursprungskälla och vi hade alltså på två dagar färdats längs hela älven.

Norge7

Några av tjejerna i klassen äter den medhavda matsäcken.

Norge4

Dagen därpå gick resan till Norge. Vi började med att kika på Saltströmmen.

Norge5

Mest en massa vatten. Om man inte är fiskeintresserad, då har jag förstått att det är typ ett paradis.

Norge3

Istället tyckte jag att besöket på Blodveimueet var häftigast. Det är ett av de få bevarade lägren/fängelsena från Andra världskriget i Norge. Att höra hemska historier om vad som hände i Centraleuropa är en sak, att få reda på sånt som hände en dagsresa hemifrån någon helt annat.

Norge_0003

Dagen avslutades i Bodö, här symboliserat av dess hamn. Helt ärligt minns jag inte så mycket från besöket, mer än att jag köpte en (väldigt dyr) tröja på en Vero Moda-butik och åt en (väldigt dyr) hamburgare på Burger King.

En reaktion på ”Första gången i grannlandet

  1. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

