High school del 9: Orkestern

Orkester (”marching band”) var som sagt en av lektioner jag hade på skolan. Men det var bitvis också en stor del av min fritid. Som med sporter delades säsongen in i lite olika delar. Sommaren och hösten var ”marching season” och vi deltog i en hel massa parader och grejer. På skoltid övade vi mest på att spela musiken, på våra träningar efter skolan övade vi på att marschera. Det var INTE lätt. På ett ställe i min dagbok har jag kommenterat följande: ”Övade på att marschera, det var en katastrof. Alla skyllde på varandra och vi hade svårt att dra åt samma håll.” Ingen bra uppladdning inför stora parader precis…

USA1_0004

Den första paraden jag deltog i var ”The little Italy parade” i Clinton, orten närmast Rosedale.

USA1_0005

Ryan var ”drum major” och gick först och höll ordning på oss, och dirigerade. Tjejerna i vita klänningar är Mandys drill team.

USA1_0002

Och så kom då jag. Eftersom piano inte är nåt bra instrument att marschera med fick jag, under den här perioden, tillhöra slagsektionen. Våra bastrumspelare var lite opålitliga och på lektionerna spelade jag därför ofta trumma. Men de var på tok för tunga för mig att bära, så det löstes med att jag blev cymbalspelare. Inte speciellt musikaliskt ansträngande, men mina händer tog sjukt mycket stryk. Blåsorna efter den här paraden tog lång tid att läka.

Men hösten handlar inte bara om parader utan även att spela på matcher. Amerikansk fotboll och basket var de sporter som ansågs så viktiga att vi hörde till dom. Före varje match spelade vi nationalsången (den lärde jag mig snabbt på alla möjliga instrument), och under fotbollssäsongen bildade vi då en tunnel som laget sprang in igenom. Dessutom spelade vi hejaramsor under matcherna och underhöll dessutom ibland i pauserna. Vårt fotbollslag var helt värdelöst, en gång förlorade de mot en skola som inte vunnit på tre år. Trots det var det här en väldigt trevlig tid. Folket i orkestern var väldigt trevliga och den legendariska ”school spirit” var stark, trots att laget inte var så bra. Eller rent ut sagt usla.

USA1_0003

Vi spelar nationalsången. Ryan dirigerar.

USA1_0020

Man kan säga mycket om uniformen. Men snygg är den inte. Dock obekväm. Och fruktansvärt varm.

USA1_0021

Gudskelov slapp vi oftast uniformen på matcherna, det var bara på högtidliga tillfällen vi var tvungna att ha dom på oss. Som här, på homecoming (mer om det här).

USA2_0001

På halvtidspausen i homecoming spelade vi även ”Fun, fun, fun” och drill teamet gjorde en liten dans till.

USA2_0002

Där blev Mike tillfälligt draftad som pappan i låten.

En av de mäktigaste grejerna jag var med om i orkestern var Purdue band day. Purdue är ett av de största universiteten i Indiana och det universitet där Ryan senare kom att gå. Totalt var vi 2200 som spelade tillsammans, från high schools från hela delstaten.

USA2_0003

Vi åkte tidigt på morgonen och hela dagen var väldigt varm. Men jag var alldeles uppfylld när jag kom hem.

USA2_0004

Uniformerna var som sagt sjukt varma. Och inte speciellt bekväma. Att ha dom på sig en hel dag var inte jättekul.

USA2_0005

Naturligtvis var Ryan, Mandy, Betsy och alla våra föräldrar på plats.

USA2_0006

2200! hur häftig som helst att vara med om, men jag har ingen aning om hur det egentligen lät. Och att få se deras duktiga orkester och fotbollslag var också en häftig upplevelse. Rätt stor skillnad från Riverton.

Precis som med volleybollen var sista fotbollsmatchen ”senior night”. Men nu skulle även orkesterns seniors hyllas.

USA2_0012

Uppklädda och redo.

USA2

En av de sista gångerna jag tog på mig uniformen. Jag var inte speciellt ledsen för det.

USA2_0007

Blev väl som sagt aldrig riktigt van det här…

Parke county är känt för sina täckta broar och varje år i oktober hålls ”The covered bridge festival”. Förutom marknader och grejer ordnas historiska arrangemang i Billie Creek Village, som är typ som ett hembygdsområde. Här var det bara de närmsta skolorna som deltog, och eftersom vi inte skulle gå så långt utan mest stå stilla fick jag spela bastrumma. Finalen var ”1812 Overture” som ackompanjerades av fyrverkerier och färgad rök. Sjukt mäktigt.

USA2_0013

Under festivalen turades vi i orkestern om att stå i ”The sausage schack” en dag var. Vi fem hjälptes åt en dag och stekte hamburgare. Varmt och tungt men kul och så slapp vi ju skolan.

USA2_0014

Uppställda.

USA2_0015

Hårt arbetandes.

När höstsäsongen var över tog vårsäsongen, och med det basketen, över. Samma grej. Vi spelade nationalsången och peppvisor.

USA2_0040

Men nu fick vi ju iaf vara inomhus.

USA2_0045

Och slapp uniformerna.

USA3_0021

Förutom den orkestertjej, ofta Betsy, som bar ut flaggan innan matchen.

Orkestersäsongen avslutades med en grillfest vid en stor lada. Vi spelade badminton, volleyboll, åt, umgicks och vi seniors fick presenter, bland annat en stor filt med orkesterns tryck.

USA4_0014 USA4_0015

(Parentes: När jag skrivit det här blev jag nostalgisk och försökte hitta klipp från RPHS på Youtube. Det gick sådär. Men jag hittade ett klipp som säger mig att de har bytt uniformer. De känns också en gnutta proffsigare än vi gjorde. Men ungefär så här var det på min tid också.)

Vill du läsa resten av inläggen om mitt high school-år rekommenderar jag att du börjar här:
High school del 1: Varför

9 reaktioner på ”High school del 9: Orkestern

  1. Ping: High school del 10: Homecoming | Hannas historia

  2. Ping: High school del 11: Halloween | Hannas historia

  3. Ping: High school del 12: Höst och vinter | Hannas historia

  4. Ping: High school del 13: Thanksgiving | Hannas historia

  5. Ping: High school del 1: Varför | Hannas historia

  6. Ping: High school del 7: Riverton Parke Jr.-Sr. High school | Hannas historia

  7. Ping: High school del 19: Senior pictures | Hannas historia

  8. Ping: High school del 25: Indy 500 & Billie Creak Village | Hannas historia

  9. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

