Här tvivlar ingen

Brorsan spelade när vi var små. Först i Bjurfors, och då kunde vi gå dit för att kika på matcher. Sen bytte han lag, men vi och vår lojalitet hängde såklart med. Inte för att jag vet om vi var så intresserade av spelet, det var nog snarare spelarna (eller iaf någon speciell) som vi var mer intresserade av. Jag vet också att vi ibland kikade på A-lagsmatcher, både i Bjurfors och Burträsk.

När syrran och jag fyllde 20 blev vi kidnappade. Det stora arrangemanget var en fest, men på dagen blev vi transporterade till Boliden där vi fick testa att spela hockey, med full utrustning och allt. Den luktade inte så gott, det vill jag lova. Men kul var det!

IMG_0007

Matte var vår guide för dagen.

IMG_0008

Tror aldrig jag känt mig lika mycket som en Michelin-gubbe som den gången.

IMG_0009

Proffsig syster som ju faktiskt spelat hockey på riktigt.

IMG_0010

Det har inte jag.

IMG_0011

Sen skulle vi av med allt. Tog nästan lika lång tid det.

Så hockeyintresset har väl alltid funnits där, mer eller mindre. Under både gymnasiet och åren efter såg jag en del hockey. Inget regelbundet, mer sporadiskt. Jag gick upp till ”Templet” ibland och det ordnades middagar kring vissa matcher, precis som nu. Men det var nog inte förrän jag började på Norran som intresset verkligen bet sig fast. Både för att det är helt omöjligt att undvika hockeyn när man jobbar på en tidning, men även för att det blir en otrolig gemenskap kring ett lag, speciellt när de jobbat sig upp från konkurshot till bäst i Sverige.

På många sätt tror jag att jag genom AIK hittat den ”school spirit”, den gemenskap som jag älskade så mycket när jag bodde i USA. Man har något gemensamt med så många andra, man känner sig delaktig i något som är så mycket större än en själv. Sen finns det såklart nackdelar, både med laget, sporten och allt runt omkring. Men när jag står där i ”templet” med 6000 andra i publiken omkring mig, känner jag mig stolt. Stolt över att heja på ett lag med ett tydligt mål att ha många lokala förmågor. Stolt över att sponsra en förening som tar hand om många av bygdens ungdomar och fostrar dom med att hårt arbete ger resultat – ända från början. Sen är jag mindre stolt över att de inte kan lägga några ynka kronor på att hålla sig med ett damlag. Men det hoppas jag ändras inom en snar framtid. Och nu var det det positiva jag tänkte fokusera på.

Ta bara det här till exempel. Om någon hade sagt åt mig att jag en dag skulle gå in i en hockeyarena när det var 30 grader utomhus för att se en träning så hade jag varit starkt skeptisk. Men nu är det en av årets stora höjdpunkter. I fjol – efter lagets andra SM-guld på lika många år – fick laget stående ovationer i flera minuter innan de ens kommit ut på isen. Kombinationen av gåshud, tårfyllda ögon och en stark känsla av delaktighet och gemenskap en sån gång är svår att beskriva.

Sen ska jag erkänna att jag kan tycka att ”serielunken” kan bli lite lång ibland. Tre matcher i veckan i typ 18 veckor kan kännas lite drygt. Men när slutspelet drar igång och spänningen återvänder är det lätt att glömma att man kanske hann bli lite less hockeyn. AIK, hejaklacken, hela publiken, spelarna, alla anstränger sig lite extra då. Och går det så bra som de gjort de två senaste åren är det värt varenda minut och svettdroppe.

IMG_7606

”Publikens ljusshow” var väl iofs häftigast första året. Men fortfarande är det mäktigt att se.

IMG_7693

North Power och Västra stå. Dessa stämningshöjare ska ha mycket cred för att laget alltid berömmer ”den sjätte utespelaren”.

IMG_8039

När laget tog SM-guld 2013 lyckades jag otajmat nog vara i Stockholm och missade festen i stan. Men förra året var jag här och fick uppleva guldkänslorna. Vi såg den avgörande matchen på Larrys och jublade tillsammans med alla andra när kapten Ericsson återigen fick lyfta den buckla han i början av säsongen lämnat igen.

IMG_8058

Ut på stan gick vi och en löpsedel fick vi. Den syftar till den ”Hocky”-bilaga som Norran gav ut inför slutspelet.

IMG_8065

Jag har läst någonstans att man alltid bör ha en flaska champagne i kylen för att man aldrig vet när man kan ha nåt att fira. Så det har vi. Och det är klart att ett SM-guld är värt att skålas för.

IMG_8068

Uppe på Folkparken, i väntan på laget, var stämningen minst sagt hög. Ramsorna avlöste varandra.

IMG_8070

Skulle nästan ha varit filmat även det. :)

IMG_8082

Till slut kom så laget och fick ta emot folkets jubel.

IMG_8094

Jag misstänker att den här bilen, som också stod där uppe då, var fixad innan. Kaxigt men helt rätt gjort.

IMG_8104

Dagen efter färgades stan, mer än tidigare, i svart och gult. Även vår balkong dekorerades.

IMG_8114

Vi firade våra guldhjältar på torget dan därpå. Solglasögonen och solhatten gör att det ser varmt ut. Det var det inte. Men väldigt soligt.

IMG_8132

Helt plötsligt delades folkhavet precis där vi stod och en gul matta rullades ut. Första parkett kom till oss, så att säga, det var inget vi valde.

IMG_8145

Jublet visste inga gränser.

IMG_8147

På tok för många av de här spelarna har nu lämnat oss. Jag saknar dom.

IMG_8150

Jag gillar också att juniorerna, AIK:s framtid, fick följa dem fram.

IMG_8151

Så fint så man blir tårögd.

IMG_8161

Som vanligt var läkar-Karin finast av dem alla. Är det högtidsstund så är det.

IMG_8179

Mäktigt. Magiskt. Magnifikt.

Helt förståeligt var det många som tvivlade på laget inför den här säsongen. På tok för många spelare blev värvade till andra lag och kvar fanns… tja, vadå? Jo, en trupp som visat sig vara minst lika bra som de två tidigare. Serien vanns utan problem och än så länge ser det väldigt lovande ut i slutspelet också. Men det krävs åtta segrar till och allt kan hända. Fast jag tvivlar inte.

3 reaktioner på ”Här tvivlar ingen

  1. Ping: Det här med sport och känslor | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  3. Ping: Ännu en hockeysäsong | Hannas historia

Kommentera

