Tolfte veckan

Det finns inte jättemånga likheter mellan mitt ”riktiga jobb” och det jag praktiserar på nu. Men en grej jag märkt är att precis som på en tidning lär man sig fort på socialkontoret att det alltid finns mer bakom. Bakom en rubrik och en artikel finns alltid en historia som du oftast inte är medveten om. Samma sak med de klienter som hamnar hos oss. När man utreder får man veta stora delar av den historien, men du kan aldrig få veta allt om en människa under fyra månader (den tid man max har på sig att utreda). Och även om man lär känna och får veta mycket spelar det ingen roll om du inte är bekant med personens hela bakgrund, familj, kultur och känslor.

Ju längre jag är på socialkontoret, desto mer inser jag att jag inte kan något. Jag kan väldigt få språk, jag har väldigt dålig koll på andra kulturer. Jag har liten erfarenhet av människor som flytt, som flyttat, som varit utsatta för otäckheter, som har trasiga familjer, som har helt andra världsbilder än den jag växt upp med.

Några av mina kollegor var i veckan på en föreläsning med den här mannen. Han berättade en historia som återgavs till oss i fredags och som iaf fick mig att tänka efter och förstå att jag inte vet nåt – egentligen. Det handlar om ”manlig barnsäng” och går ut på att hos vissa naturfolk så går en kvinna som ska föda ut i skogen tillsammans med en barnmorska. Samtidigt ställs en säng upp mitt i byn. Där lägger sig den blivande pappan. Han skriker, jämrar sig, krystar och utför i princip ett födelsearbete även han. Samtidigt står hela byn runt omkring och skriker, hejar och pushar på. Helt galet, eller hur? Anledningen är att de tror att sjukdom och död orsakas av onda andar, och mannens kamp ska se till så att andarna riktar in sig på honom och skonar den blivande mamman och det nyfödda barnet. Lite mer logiskt nu, eller hur? Men den riktiga fördelen med det här är att de här stammarna har en mycket lägre spädbarnsdödlighet än de som inte gör såhär. Anledningen? När mamman går bort från byn för att föda går hon samtidigt bort från de bakterier som finns där människor samlas. Hon får vara ifred och kan koncentrera sig på födseln utan en massa runt omkring som ska försöka hjälpa men kanske stjälper mer. Visst låter det lite mer vettigt nu?

Så vad som är normalt och vad som är märkligt kanske inte alltid är så självklart. Precis som jag lärde mig av EF när jag var i USA: ”It’s not right, it’s not wrong, it’s just different.” Eller, för att citera mig själv i det arbete jag nyss lämnat in:

”Alla, även socialarbetarna, är olika individer. Att därför mena att normalitet utgår från arbetsgruppen som Mattson gör kan vara svårt att belägga. Jag tror snarare att normalitet skapas i det samhälle där arbetet utförs.”

Sedan i torsdags kl 17 har jag dessutom social beredskap. Eller typ. Maggan har, och jag ska följa med på hennes utryckningar. Jag har hunnit med en hittills. Och precis som en brandman som inte gjort utryckning på länge sitter jag ändå och hoppas lite (det här har jag från en förstahandskälla). Jag hoppas att nåt litet gärna får hända. Bara så att jag får testa vara med om det.

Jag vet att det syns rätt dåligt, men den här bilden ska symbolisera aprilvädret vi haft i veckan. Sol, regn, snö, och den häftigaste blåst jag varit med om på länge.

Jag vet att det syns rätt dåligt, men den här bilden ska symbolisera aprilvädret vi haft i veckan. Sol, regn, snö, och den häftigaste blåst jag varit med om på länge.

På fredagsmorgnarna går vi alla ner och köper fika och fikar sedan tillsammans i vårt grupprum. Jättetrevligt att få träffa alla på distriktet samtidigt, det är inte så ofta vi gör det.

På fredagsmorgnarna fikar vi tillsammans i vårt grupprum. Jättetrevligt att få träffa alla på distriktet samtidigt, det är inte så ofta vi gör det.

2 reaktioner på ”Tolfte veckan

  1. Ping: Fjortonde veckan | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

