Back home again in Indiana

Det hade gått fem år sedan jag varit i USA senast. Visserligen hade Rolles hälsat på en gång i Sverige, men längtan till landet och familjen i väster växte sig allt starkare och därför åkte jag och min dåvarande sambo Mattias till USA i maj 2005. Vi gjorde en riktig rundresa och hann med otroligt mycket på de två veckor vi var där.

Vi började med två dagar i New York. Trots det komprimerade besöket hann vi med väldigt mycket. Sen flög vi västerut, till Rosedale, Indiana. Vi hann bara vara där nån dag innan vi, tillsammans med Mandy och hennes fästman Doug, bilade tillbaka till östkusten för ett besök hos Uncle Tom och Aunt Sally som bor utanför Washington DC. Där var vi några dagar innan vi bilade tillbaka, hann träffa vänner och familj i Rosedale och besöka världens största motorsportevenemang innan vi vände hemåt till Sverige igen. Men låt oss ta det från början.

usa05 012

Vi bodde nära Central Park och började därför vistelsen med en promenad genom parken.

usa05 016

Höjdpunkten med New York-vistelsen var FN-skrapan. Häftigt att befinna sig mitt i ett maktcentra på det viset. Och fint utsmyckat är det också.

usa05 021

De tre huvudsalarna är ”skänkta” och dekorerade av Sverige, Norge och Danmark. Det här är Sveriges sal.

usa05 022

En av många skrytmontrar.

usa05 035

Här sammanträder generalförsamlingen. Fast inte när vi var där.

usa05 038

Mattias framför den tidigare och dåvarande generalsekreterare.

usa05 040

Vi gick även förbi ”Ground Zero” där tunnelbanorna precis börjat om att gå. Bygget av nåt monument var inte ens påbörjat. Det hade iofs bara gått tre år sedan terrordådet.

usa05 045

Dag Hammarsköld och John Ericsson. Vi stötte på flera svenskar den här dagen.

usa05 046

En annan favorit blev Battery Park där man kan hitta alla möjliga typer.

usa05 053

Den riktiga statyn syns mellan oss. Närmare än så här kom vi inte.

usa05 055

Empire State building.

usa05 068

Utsikten från vårt hotellfönster kändes väldigt typiskt New Yorkskt.

DSC01041

Sen var så då äntligen tillbaka hemma i Indiana. Vi hann till och med besöka min ”alma mater” Riverton Parke. Jättekul att komma tillbaka dit.

DSC01042

Mycket var sig likt.

DSC01049

Hemma i Rosedale planerade Mike och Doug bilresan österut.

DSC01050

Och Matte fick äntligen smaka Pams cornbread, någon han längtat efter ända sedan jag berättat hur gott det var.

DSC01054

Väl framme i DC besökte vi en massa museum. Här var till exempel flaggan som hängde på World Trade Center dagen det blev attackerat.

DSC01055

Vi hittade också Dorothys skor…

DSC01057

… och Kermit!

DSC01060

Vi fick se en av tretton original av Declaration of Independence…

DSC01070

… samt Lincolns dödsmask och hatt han hade på sig när han blev skjuten.

DSC01073

Det fanns även en tillfällig utställning om presidenthustrur.

DSC01075

DSC01081

Diskussioner om färdväg. Matte, Mike, Doug, Mandy och Pam.

DSC01083

FBI-högkvarteret där man inte längre får gå in och besöka. Tyvärr.

DSC01085

Lunchpaus.

DSC01088

Vi passade också på att leka lite.

DSC01094

Besökte ett hyfsat känt hus…

DSC01098

… och jättefina monument. Det här är över andra världskriget.

DSC01105

Mitt favvo-monument stod kvar.

DSC01113

På kvällen gick vi alla ut och fin-åt.

DSC01115

Mike med Uncle Tom, hans morbror som vi alltid bor hos när vi är där.

DSC01116

Pam och Aunt Sally.

DSC01117

Det var under den här resan som Mandy frågade om jag ville vara hennes ”maid of honor” när hon och Doug skulle gifta sig året därpå. Klart jag ville!

DSC01130

När vi återvänt till Indiana var det dags för ännu en höjdpunkt på resan: Indy 500. Det som kallas världens största evenemang, publikmässigt. Jättehäftigt är det, även om man knappt hinner se bilarna när de susar förbi.

DSC01135

Det är alltid en kändis som leder startfältet ut på det första varvet. Det här året var det Colin Powell. Med i startfältet var dessutom Kenny Bräck som gjorde come back efter sin jättekrasch. Men han fick tyvärr avbryta, Första gången jag såg racet, 1999, vann han.

DSC01149

Jag smörjde in mig med hög solskyddsfaktor. Men brände mig såklart ändå. Rejält.

DSC01164

Dan därpå var Memorial Day och det anordnades en cook out. Grandpa Jim kom upp med sitt senaste fynd. Jag älskar hans bilar!

DSC01167

Innan alla hann komma svängde vi förbi Doug och Mandys hus de höll på att renovera. Doug ville ha hjälp att lyfta ut diskbänken. Klart vi hjälpte till.

DSC01168

Även Mandy lyckades bränna sig på racet som synes.

DSC01176

Köksassistenter.

DSC01181

Mike grillade medan hans mamma tittade på.

DSC01182

Pams och Mikes mammor.

DSC01187

Grannar, kusiner och en morfar tar för sig av maten.

DSC01188

I ”matsalen”.

DSC01189

Grandma Marylyn, Aunt Therese och Mandys kusin Heather.

DSC01194

Uncle Gene, Mike och Mikes syster Kristie.

DSC01206

Obligatorisk ”familjebild”.

DSC01232

Sen kom naturligtvis grannen Jim förbi och Pam fick ta en åktur i hans nya bil.

DSC01242

Dagen därpå, som var den näst sista, cyklade jag och Matte ner till byn för att kika runt lite. Det gick fort. Den är inte så stor.

DSC01243

På kvällen hade vi en liten återträff med några gamla high school-kompisar: Ellen och Tisha.

DSC01245

Sen åkte vi förbi Betsys nyinköpta hus inne i Terre Haute. Hon var dessutom alldeles nygift.

DSC01249

Där tog vi en gruppbild mitt i flyttstöket.

DSC01254

Sista dagen provade jag och Mandy klänningar till bröllopet. Och den sista kvällen åt vi på min absoluta favoritrestaurang i Indiana: Texas roadhouse. Ett besök där är obligatoriskt.

Den här gången kändes det faktiskt inte så hemskt att åka hem. Jag visste ju att jag skulle få träffa alla inom ett år igen.

(Om någon undrar över inläggets titel kommer det härifrån. Jim Nabors sjöng varje år den här låten på Indy 500. Väldigt stämningsfullt.)

4 reaktioner på ”Back home again in Indiana

  1. Ping: Bröllopsresan | Hannas historia

  2. Ping: High school del 25: Indy 500 & Billie Creak Village | Hannas historia

  3. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  4. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

