Trettonde veckan

I veckan har jag bland annat lärt mig att:

* Den aktiva substansen i bl.a. hasch och marijuana är tetrahydrocannabinolsyra.

* Polisförhör kan vara väldigt formella och strikta. Eller så kan de vara mer som ett samtal

* Om en polis erbjuder en öl klockan tre en vanlig eftermiddag kan det vara skönt att ha alkolås på bilen så man kan skylla på nåt när man tackar nej.

* Bilar som går på biodiesel kan tydligen verka som att de har slut drivmedel när det inte är sant.

* Socialtjänsten är ingen akutverksamhet, men ibland kan det bli akut, speciellt vid tvångsåtgärder, och då händer det att praktikanter får vara hantlangare och rycka ut. Det har praktikanter ingenting emot.

* Praktikanter kan även få följa med när barn som omhändertagits ska byta bostad. Både som sällskap och praktisk hjälp. Inte heller det har praktikanter nåt emot.

* När man besöker lägenheter med tveksamma invånare ska man alltid sätta sig på en hård stol, aldrig i/på något mjukt.

* Svenska är ett svårt språk, kompisar kan bli kompitar och huvudstaden uttalas Stockoholom.

* Encefalit heter också hjärnhinneinflammation och kan orsaka utveckligsstörningar hos barn.

* Hemmasittare, de som har mer än en månads frånvaro från skolan, anses ofta som ”ingens problem” och bollas mellan skola, soc, föräldrar, Bup och andra instanser. Att få dem på rätt köl igen kan ta flera år.

(En del är självupplevt, annat har jag fått berättat för mig.)

I torsdags hade vi besök från universitetet. Ännu ett bra tillfälle att reflektera över allt jag lärt mig och hur mycket jag utvecklas under den här tiden. Saker som jag förfasades över för nån månad sen känns nu rätt naturligt. Medan det finns andra saker jag aldrig kommer att vänja mig vid. Och det känns helt okej.

Alkolås. Bra ursäkt.

Alkolås. Bra ursäkt.

Biodiesel. Väldigt krångligt.

Biogas. Väldigt krångligt.

En reaktion på ”Trettonde veckan

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

