Skulle du leva nu om du levt för 150 år sedan?

Jag vet att rubrikfrågan är lite knepig, men låt mig guida er igenom den lunchdiskussion vi hade för ett tag sedan. Det började med att vi diskuterade mässlingsvaccin och ledde sen till att vi började fråga oss själva och varandra: Om du levt för 150 år sedan, hade du varit vid livet då? Två, som redan som små barn hade mässlingen och då var väldigt sjuka, kom genast fram till att nej, de hade definitivt varit döda. En annan, som haft blodförgiftning, kom fram till samma sak. Jag är inte lika säker. Det allvarligaste jag varit med om är att operera bort halsmandlarna, och inte heller det hade dödat mig eftersom jag inte ens tänkt tanken för 150 år sedan. Däremot har jag ju haft några influensor och rätt hög feber. Vad säger att jag överlevt dom?

Andras svar var inte lika självklara. En var till exempel väldigt allergisk mot nötter, främst hasselnötter. Hade hen fått en allergisk reaktion för 150 år sedan hade hen nog varit död, men fanns det ens hasselnötter i Sverige då? Vi var rätt tveksamma faktiskt. Jag tog även upp exemplet med celiaki/glutenintolerans. Hur många barn dog förr i ”kolik” som egentligen hade födoallergier vi idag ser som självklara? Och diabetes? Fanns det ens förr? Med tanke på att vi hade en annan kost då kanske det inte alls var så farligt då. Och nu när alltfler bakterier blir resistenta kanske den här diskussionen blir allt mer aktuell. Nu blir ju återigen sjukdomar som vi ansett ofarliga dödliga. Så i vissa lägen kanske vi återvänder till 1860-talet. Och då får dödliga sjukdomar en annan betydelse.

Du då? Hade du levt nu om du levt för 150 år sedan?

Cryptosporidium. Foto: Folkhälsoinstitutet Hade jag överlevt magsjukan jag fick av den här bakterien? Eller fanns det ens för 150 år sedan?

Cryptosporidium. Foto: Folkhälsoinstitutet
Hade jag överlevt magsjukan jag fick av den här bakterien? Eller fanns den ens för 150 år sedan?

En reaktion på ”Skulle du leva nu om du levt för 150 år sedan?

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

