DC

Efter bröllopet gjorde vi en liten avstickare till Washington DC innan vi åkte hem. Det var min tredje gång, Mattias andra och resten av familjens första. Och av de stora städer jag besökt i USA är DC definitivt min favorit. Så det var kul att få visa de andra runt där.

Första dagen är vi rätt säkra på att vi såg ”The beast”. Antingen det eller så en hel kolonn svarta bilar med dubbelgångaren.

Vi tog en hel hop riktigt turistbilder. Men det måste man liksom när man är där.

Det finns riktigt fina byggnader där…

Vi kom dessutom precis när de berömda körsbärsblommorna börjat blomma ut. Men en del fick vi se iaf.

Vi besökte den makabra Vietnamväggen…

… med massor med namn…

… och mitt favoritmonument.

Utsikten därifrån är helt okej, kan man säga.

Vilka coolingar!

Washingtonmonumentet är gjort av kalksten från Indiana. Så den här bilden skickade vi sen till dem i Rosedale för att visa.

Det finns verkligen monument över allt möjligt.

T.ex. Koreakriget.

Och FN:s medlemmar. Tror jag att det här var för.

Ett ställe jag tidigare lyckats missa var Arlington-kyrkogården. Där såg vi bland annat den eviga lågan över JFK:s grav…

… vaktavlösningen vid den okända soldatens grav…

… och sjukt många militärgravar. USA har verkligen förlorat många människor i krig. Egna och andras.

Man har jättehäftig utsikt därifrån också.

Precis som tidigare bodde vi hos Aunt Sally och Uncle Tom. De uppskattar sällskapet och att få gå ut och äta på kvällarna. Här var en av deras favoritrestauranger.

Dom är så mysiga.

Utanför restaurangen blev det såklart fotografering.

Dagen därpå besökte vi en massa museer. Tex det för ursprungsbefolkningen som mest bara vara konstigt.

Då var Air & space-museet lite häftigare. Speciellt killarna gillade det.

Med gamla flygplan av alla de möjliga slag.

Och lite gamla stridsmaskiner.

Vi hann även med ett besök på naturhistoriska där vi hittade nån utdöd jätteälg.

På tillfälligt besök fanns även Hope-diamanten.

Och Ray Charles schackspel.

Den kvällen åt vi middag på en annan favorit. Ett sånt där ställe dit man aldrig skulle hitta till som turist. Framförallt eftersom utsidan såg ut typ som en container. Men maten var fantastisk.

Näst sista dagen skulle vi på zoo och fick faktiskt med oss Uncle Tom och Aunt Sally. Jättekul!

Anledningen var att jättepandan fått en unge som var väldigt ovanlig och därför omskriven. Både Tom och Sally ville väldigt gärna se den.

Men där fanns även roliga elefanter som spelade boll…

… en jätteful krokodil…

… och lite andra fula fiskar.

Mest speciell kanske ändå den här vithövdade örnen var. En klassisk symbol för USA men väldigt ovanlig och svår att se i det fria. Men nu har jag sett en i fångenskap iaf.

Middagen den kvällen blev på en klassisk amerikansk diner. Man kan säga mycket om USA, men god mat, det har dom.

När vi kom hem den 17 april så möttes vi av klassiskt aprilväder. Barmark när vi åkte, snöstorm när vi kom hem.