Down under – Cairns och Stora barriärrevet

Jag var inte alls särskilt gammal när min kusin Cecilia reste jorden runt, träffade en australiensare, gifte sig med honom och blev kvar där. Jag var däremot 20 innan jag åkte till andra sidan jordklotet för att hälsa på henne.

Året efter jag och syrran gått ut gymnasiet åkte hon och vår kompis Annelie för att vara barnflickor hos Cecilias familj och en kompisfamilj till dem. Och då passade resten av familjen på att åka dit och fira jul. Även Cecilias föräldrar, syskon och deras familjer åkte dit, så vi var en stor hop som firade jul i värmen det året.

Australien 01

Att flyga tvärs över halva jordklotet på fredagen den trettonde kan kännas lite kymigt. Postivit var dock att vi fick se luciatåg både på Arlanda och på flygplatsen i Singapore. Hyfsat oväntat men kul ändå.

Jag, mamma, pappa och David började resan på Australiens östkust. Mamma har alltid velat se Stora barriärrevet och vi började därför i Cairns som ligger nordöst i landet. Resan tog 40 timmar, varav 25 var på flyg och 15 i väntan. Och så trött som jag var när vi kom fram till Cairns har jag aldrig varit varken förr eller senare. Jag somnade i princip stående inne på en mataffär. Den jetlagen var inte att leka med. Därför stannade jag kvar ”hemma” första dagen, vilade och shoppade, när resten av familjen for och fiskade.

Australien 02

Brorsan fick bland annat en barramundi, men de fångade även hajar och en ål.

Australien 03

Redan den kvällen anslöt Erika och Annelie, de hade tagit en liten omväg förbi Sydney. Den här kvällen åt vi krokodil och känguru till middag, bara för att.

I vanlig Morén-anda var semestern ganska uppbokad. Vi hann med en hel del utflykter på semester. Första dagsutflykten var för att vi skulle få se regnskog och några vattenfall. Tyvärr var det torka och vattenfallen var rätt ynkliga. Men vi fick ändå se en massa av Australiens vackra natur.

Australien 08

Vi fick se många helt fantastiska vyer. Australien är ett väldigt vackert land.

Australien 05

Dagen inleddes med en båttur på den vulkaniska sjön Barrine, 760 meter över havet och 65 meter djup.

Australien 06

Sen fick vi även se några häftiga ”strangler figs” det är alltså fikonträd som växer på andra stammar och kväver dom. Det här var 500 år gammalt, 50 meter högt och 39 meter i diameter.

Australien 07

Det här var det första av de fantastiska vattenfall vi skulle få se… Om man anstränger sig kan man typ se vatten iaf. Fallet heter Milla Milla vilket betyder vatten, men jag vet inte jag…

Australien 09

Liiite mer vatten i det andra vattenfallet, Ellinja, iaf.

Australien 10

Men det absolut häftigaste den dagen var det som omgärdade det tredje vattenfallet. Ingen av oss hade hört talas om Paronella park, men när vi for därifrån var vi lika fascinerade allihop.

Paronella park grundades av José Paronella år 1929. Han var en väldigt framsynt och visionär man, vars livsdröm var att bygga en park. Tillsammans med sin fru byggde han bland annat ett slott, en teater, ett vattenkraftverk och ett museum, allt i betong. Tyvärr har det blivit förstört av översvämningar och eldsvådor, men en del finns kvar och det var en helt otrolig upplevelse att få se.

Australien 11

Mycket såg rätt risigt ut. Men här är iaf baren.

Australien 12

Teater med tillhörande filmvisningsrum i inka-stil.

Australien 13

Det här var det tredje vattenfallet, det största, finaste och det vi till och med fick simma genom. Lite otäckt för mig som inte är så förtjust i vatten, för det var himla strömt. Men en häftig upplevelse.

Dagen därpå var det så dags för anledningen till att vi överhuvudtaget befann oss i Cairns = snorkling vid Stora barriärrevet. Förutom en skräckfylld upplevelse i en badpark i Florida hade jag aldrig före det här testat att snorkla. Och jag har många gånger efter det här konstaterat att jag på nåt sätt började i fel ände. Var jag än snorklat sedan dess har jag känt att allt bleknar i jämförelse. Både för att Stora barriärrevet är så fantastiskt vackert med massor av djurliv, men även för att jag blev helt tagen av allt runt omkring. Båtresan ut, att äta lunch på däck i bikini och att få besöka helt andra världar. Magiskt.

Australien 14

Det blåste och stormade hela vägen ut och det var inte alla som klarade båtresan helt klockrent. Jag slapp gudskelov sjösjukan, men nog kände jag mig rätt matt efter ett tag ändå. Vi stannade på tre olika ställen för att snorkla, här tar Annelie, Erika och mamma igen sig efter det första med lite mellanmål.

Australien 15

Vi hade köpt med oss några undervattenskameror och tänkte väl inte fota varandra på alla bilder. Men några var vi tvungna att ta, man ser ju rätt rolig ut med full snorkelutrustning under vattnet.

Australien 16

Precis som med storslagna vyer gör bilder aldrig undervattensupplevelser rättvisa. Men ni kanske kan få en liten inblick i det fantastiska som vi fick se iaf.

Australien 17

Mången fula fiskar fanns det. ;) Erika var mycket modigare än oss andra och dök bland annat ner mot nån haj vi såg för att försöka fota på närmare håll.

Australien 19

Sista dagen åkte jag och pappa iväg in i regnskogen och åkte Skyrail, nån sorts linbana där. Mellan vagnarna gick vi och beundrade den fantastiska naturen.

Australien 18

På väg dit och hem från linbaneturen fick vi se det här.

Australien 20

Det sista vi gjorde i Cairns var att besöka aborigincentret Tjapukai där de visade den traditionella kulturen. Väldigt turistigt och kommersiellt, men ändå kul att se.

Dagen därpå flög vi ungefär 530 mil västerut, mot julfirandet med släktingarna. Mer om det här.

5 reaktioner på ”Down under – Cairns och Stora barriärrevet

  1. Ping: Down under – Perth och Singapore | Hannas historia

  2. Ping: Släkt i bagarstugan | Hannas historia

  3. Ping: Jul i paradiset – avkoppling | Hannas historia

  4. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  5. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

