Är du outbytbar?

Häromveckan var jag, Anton och Eli och lyssnade på Per Holknekt som besökte stan. Hans föreläsning handlade lite blandat om visdomsord han fått med sig genom livet och upplevelser han varit med om. Men några grejer han sa har fastnat. En är det hans mamma sa åt honom att han var outbytbar. Unik kan kännas som ett utslitet uttryck, men outbytbar hör man inte så ofta. Och jag tycker det var väldigt fint.

Han pratade även om tre saker han trodde var viktigast som chef, och som människa i största allmänhet. De var:
1) Att ge människor bekräftelse
2) Att ge människor tilltro
3) Att se till så att alla får chansen
Faktiskt rätt likt det jag skrev här.

Sen pratade han en del om ordens makt. Något jag också tror mycket på. Även om det kan tyckas fånigt att saker och yrken ska byta namn hela tiden, så kan jag förstå att det känns roligare och viktigare att vara skolkökspersonal än mattant, lokalvårdare istället för städare och renhållningstekniker istället för sopgubbe. Viktigt att tänka på i vardagen. Vad kallar vi folk för, och varför.

IMG_4047

En reaktion på ”Är du outbytbar?

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

