High school del 18: Youth group

Jag gick aldrig i någon söndagsskola när jag var liten. Min första ”riktiga kontakt” med kristendom, förutom det vi läste i skolan, var när jag konfirmerade mig. Jag har länge (alltid?) varit intresserad av religion. Inte religiös i sig, utan mer fascinerad av de historiska aspekterna och moralen som genomsyrar världens stora religioner.

Innan vi åkte till USA fick vi veta att religionen är en mycket större del av vardagen där än hemma i Sverige. Nu var inte min värdfamilj speciellt aktiv inom kyrkan, men Mandy gick ändå i ungdomsgruppen (Youth group) och jag hängde såklart med. Varannan söndagkväll träffades vi i kyrkans lokaler och hade olika aktiviteter. Ibland läste vi ur bibeln och diskuterade olika passager där. Ibland hade vi lekar och pyssel, ofta fikade eller åt vi tillsammans. Vi hjälpte även själva kyrkan ibland. Hjälpte till på gudstjänsterna, höll i välgörenhetsarrangemang, ordnade middagar och sådär. Före jul följde vi med runt Rosedale och sjöng julsånger (”caroling”) för att samla in pengar till kyrkan.

Man kan tycka vad man vill om religion, men i USA upplevde jag att de tillförde mycket gott. Överlag tycker jag att kyrkorna fungerar mer som samlande samhällsinstitutioner än rena religiösa mittpunkter där. För många är det för den sociala biten de går till kyrkan på söndagar, mer än att lära sig om Guds ord.

USA3_0026

Stora delar av gänget. Ledarna Debbie och Kevin längst bak. Sen Betsy, Mandy, Tisha, Ellen, Ryan, David och Amy.

USA3_0027

Vår maskot var Kevin och Debbies sötnos Baby Jamie. Här var han inte ens ett år, nu går han high school.

USA4_0016

Att läsa i bibeln var nog ingens favoritsysselsättning. Som synes…

Vill du läsa resten av inläggen om mitt high school-år rekommenderar jag att du börjar här:
High school del 1: Varför

2 reaktioner på ”High school del 18: Youth group

  1. Ping: High school del 1: Varför | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

