High school del 20: Basket

Vilka som är de största idrotterna varierar lite från stat till stat. I Indiana är de två största amerikansk fotboll (min skolas lag var som sagt helt värdelösa) och basket. Herrarnas basketlag var, gudskelov, mycket bättre. Seriesystemet var så att de åtta närmaste skolorna möttes under året. Det kallas en conference. Därefter fick de två bästa i varje conference spela mot två skolor från en annan conference. Det kallas sectionals, och för första gången på länge vann Rivertons lag det och fick gå vidare till nästa steg, regionals. Det var en stor och ovanlig händelse och helt plötsligt pratade hela skolan inte om något annat än basket.

USA3_0032

Första matchen i regionals var hemma mot Attica och efter en jättespännande match vann pantrarna – mot alla odds.

USA3_0033

Inför nästa match hjälpte jag och Catherine till på en gympalektion att vika uniformerna och fick därför fribiljetter till matchen. Jag var inte lite nöjd över det.

USA3_0036

Ungefär i samband med det här pajade blixten på min kamera, och bilderna är därför väldigt mörka. Men jag, Mandy, Betsy och Ellen gick all in. Vi hade fått låna gamla brottarbyxor i skolans färger (mörkblå och vinröd) och hade färgat naglar, hår och ansikten i samma färger. Laget skulle inte förlora för att vi inte hejade tillräckligt iaf.

Ur dagboken: ”Jag hade målat naglarna, hett karamellfärg i håret, lockat håret, srivit ”GO RP” i ansiktet och sminkat mig. Betsy, Mandy och Ellen såg i stort sett likadana ut. Vi hade alla på oss brottarbyxor (som vi lånat) och vita tröjor. Det var jättekul att göra oss iordning tillsammans!”

USA3_0037

Betsy var mest målad av oss alla.

Tills vi kom till matchen. Tina och Ashley hade verkligen gått all in.

USA3_0039

USA3_0038

”Vår avdelning på matchen var smockfull, North Vermillion hade knappt hälften. Men vårt lag spelade jättedåligt och loosade. Men det roliga var resan fram och tillbaka från matchen. Och på matchen tyckte alla att mitt hår var ”gulligt”.” Så skrev jag om den kvällen då en succésäsong tog slut.

Vill du läsa resten av inläggen om mitt high school-år rekommenderar jag att du börjar här:
High school del 1: Varför

4 reaktioner på ”High school del 20: Basket

  1. Ping: High school del 1: Varför | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

