I solens land

Tanken var att vi skulle åka utomlands en vecka innan skolan började om. Men när det blev klart att jag skulle sommarjobba hela sommaren och vara ledig före midsommar fick vi lov att hastigt och lustigt boka en resa direkt efter vårterminen. Faktiskt så hastig och lustigt att jag glömde berätta för mamma och pappa att vi skulle iväg. Hoppsan!

Jag har inte varit på charter sedan jag var åtta, om man inte räknar den här resan som ju påminde om det. Därför såg jag verkligen fram emot att få testa det här bekväma sättet att resa. Att inte behöva ta något ansvar eller oroa sig över nåt utan bara följa strömmen och ha det bra. Nu blev det inte riktigt så, men överlag måste jag säga att veckan på Kreta uppfyllde de flesta av mina förväntningar. Att jag äntligen skulle få besöka Grekland, ett land jag velat uppleva ända sedan jag läste grekisk mytologi på gymnasiet, var såklart också en bonus.

DSC_0002

Vi hamnade i den lilla byn Platanias (betoning på sista stavelsen) på nordvästra delen av ön. Tydligen ett väldigt populärt besöksmål, vilket jag kan förstå. Lugnt och mysigt, nära till allt och lagom livat. Vårt hotell var mitt i en helrenovering vilket vi märkte genom att vårt rum luktade målarfärg när vi kom och det stökades lite till och från på dagarna. Men inget som störde alltför mycket.

IMG_4778

Hotellet bestod av en massa lägenheter i olika hus.

DSC_0011

Första dagen var det mulet och sådär lagom varmt. Så vi började med att ta en promenad i byn och gå ner till havet, ca 200 meter från vårt hotell.

DSC_0025

Sen blev det lite pooltid såklart. Det var ju varmt ändå. Men vi var rätt ensamma både vid och i poolen den här dagen.

DSC_0033

För att göra det så enkelt som möjligt hade vi valt all inclusive. Även det en upplevelse. Maten höll hög kvalitet, med några enstaka dippar. Men stor hotellfrukost med allt man kan önska, luncherna bestod av mycket sallader och frukt och alltid nån pasta, ngn kycklingrätt och nåt kött med tillbehör och middagarna var liknande men lite finare. Grekisk sallad, oliver och fetaost fanns alltid. Och frukt, glass och diverse efterrätter.

DSC_0053

Vårt hotell beskrev som att det skulle se ut som en kretensisk by. Och jo, det tycker jag, jättemysigt var det.

DSC_0074

Även dagen därpå inleddes med moln och vi gick en sväng åt andra hållet. Köpte flipfloppar, varsin strandhandduk och lite annat smått och gott.

IMG_4705

Träffade också en ny kompis.

IMG_4712

På eftermiddagen den andra dagen började det regna. Vi fick flera gånger höra att det inte ska regna i Grekland i juni. Men det gjorde det…

IMG_4716

När vi satt och åt middag började det tokregna. Tror aldrig jag varit med om nåt liknande. Vi satt vid det här bordet när det helt plötsligt började regna in genom tak och väggar. Det blev en snabb reträtt till bordet bredvid…

IMG_4719

… där det helt plötsligt började regna in genom lampan. Vi hörde varken musiken eller varandra i oväsendet som blev av regnet mot plåttaket. Helt sjukt.

IMG_4720

Ser ni vattenfallet? Det är en trappa i vanliga fall.

Gudskelov lugnade det ner sig senare på kvällen och på tisdagen var det uppehåll. På morgonen. Det var dagen vi bokat in en utflykt, till Knossos! Ännu en sak att pricka av från livets att göra-lista. Men mer om det här.

P1020009

Våra två sista dagar fick vi äntligen det väder vi hoppats på. Varmt (nästan för varmt) och soligt med något enstaka moln. Så då maxade vi charterupplevelsen med poolkants- (läsa, slöa, lyssna på podcaster) och poolaktiviteter (vattengympa)…

P1010998

.

P1020013

… och att bada och flyta.

DSC_0084

Dessutom hade hotellet husdjur i form av en hel kattfamilj.

DSC_0096

Kattmamman hade fullt sjå att hålla reda på sina fem ungar, men vi förstod ändå aldrig hur de lyckades hålla sig kvar på samma ställe, katter är ju egentligen friare själar än så. Även vad vi antar var kattpappan kom förbi ibland och hälsade på.

Jag vet inte hur bra det syns, men när det regnade som mest satt två av kattungarna i den här lilla "grottan" och höll om varandra. Hur gulligt som helst!

Jag vet inte hur bra det syns, men när det regnade som mest satt två av kattungarna i den här lilla ”grottan” och höll om varandra. Hur gulligt som helst!

IMG_4776

Lite matkonst.

IMG_4785

De här två sista dagarna fick vi också uppleva fina solnedgångar.

DSC_0112

”Golden hour” vid poolen.

DSC_0129

Platanias sett från piren.

DSC_0226

Som sagt, det är nåt speciellt med solnedgångar.

DSC_0237

Stina-hopp.

DSC_0243

Stillsamt.

DSC_0267

Också stillsamt.

P1020084

Anton fick sovmorgnar, men morgonpigg som jag är så passade jag på att träna eller promenera innan frukost. Sista morgonen tog jag med kameran och gick upp på ”berget” bakom hotellet. Stötte bland annat på det här trädet mitt i vägen.

P1020028

Fina väggmålningar.

P1020029

Jag antar att det här var en äkta kretensisk by och nog tyckte jag att de gjort ett bra jobb med hotellet isåfall.

P1020031

Platanias uppifrån.

P1020037

Fina men onda blommor stötte jag också på på vägen.

P1020043

Vår pool uppifrån. Och piren där vi stått kvällen före.

P1020045

.

P1020072

Vi såg en hel del sådana här ofärdiga hus under veckan. Kanske har med krisen att göra?

P1020069

Det blev väldigt fint att fota igenom iallafall.

Så, sammanfattningsvis: Jag hann läsa fyra böcker och en tidning, lyssna på x antal podcaster. Fick uppleva ”den värsta regnstormen på Kreta på 25 år”, äta en massa god mat, dricka goda drinkar, träna, koppla av och se Knossos. Förutom några mindre missförstånd mellan oss och researrangörerna flöt allt på bra och jag känner mig nöjd med den här resan. Anton frågade om det nu känns okej att jobba hela sommaren och jo, det måste jag säga att det gör.

Som en parantes kan jag berätta att det här veckan fick vara Facebookfri. Jag loggade ur appen på telefonen och kände mig faktiskt aldrig sugen på att logga in. Både för att wifi:t på hotellet lämnade en del övrigt att önska, och för att det kändes skönt att kopplas bort från världen där hemma ett tag. Händer det nåt viktigt räknar jag med att få reda på det i efterhand istället. Ett tips till din nästa semesterresa kanske?

8 reaktioner på ”I solens land

  1. Ping: Att må bra i Ullbergsträsk | Hannas historia

  2. Ping: Den blinda rättvisan | Hannas historia

  3. Ping: Årets sommarlista | Hannas historia

  4. Ping: Uråldrigt | Hannas historia

  5. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  6. Ping: Hur det gick med målen – och nya | Hannas historia

  7. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

  8. Ping: Bloggutmaning, dag 8 | Hannas historia

Kommentera

