Gatufotografi och kyrkhelg

Inom fotovärlden finns en genre som kallas ”gatufotografi”. Det beskrivs såhär i wikipedia:

Gatufotografi är en form av dokumentärfotografi där fotografen och objektet befinner sig i verkliga situationer i offentliga rum såsom gator, parker, stränder, gallerior eller politiska möten. Gatuforografi kräver dock inte närvaro av en gata, människor eller stadsmiljön, den Engelska definitionen säger det bäst. ”The subject of the photograph might be absent of people and can be object or environment where the image projects a decidedly human character in facsimile or aesthetic”.

Mitt första försök till lite riktig gatufotografi gjorde jag här. Mitt andra fick bli i helgen, under kyrkhelgen i Bonnstan. Med enbart mitt fasta 50 visade det sig inte vara jätteenkelt. Man blir lite begränsad i att ta bilder på omgivningen, samtidigt som man aldrig kommer riktigt när utan att gå för nära. Men det är ju en läroprocess, som så mycket annat. Den starka sommarsolen (äntligen!) skapade skarpa skuggor som inte heller gjorde saken lättare. Men kul att testa var det iaf. Mina övningsobjekt fick blir musikerna som, helt ovetande om sin omgivning, underhöll marknadsbesökarna.

DSC_0017 DSC_0029 DSC_0030

Jag hade en speciell tanke med det här, men tyvärr blev kvinnorna i förgrunden suddigare än jag tänkt mig. Nybörjarmisstag... Tanken var iaf att visa även hur trevligt åskådarna hade det. De här två kändes helt inne i sitt samtal, trots att musikerna var nån meter ifrån dem.

Jag hade en speciell tanke med det här, men tyvärr blev kvinnorna i förgrunden suddigare än jag tänkt mig. Nybörjarmisstag… Tanken var iaf att visa även hur trevligt åskådarna hade det. De här två kändes helt inne i sitt samtal, trots att musikerna var nån meter ifrån dem.

Men sen var det ju faktiskt marknad. Tid för att köpa hemgjorda grejer, träffa folk och fika i kammaren.

Efter många om och men och mycket funderande köpte mamma den här jättefina hemvävda mattan.

Lotta och hennes mysiga mamma fikade med oss i kammaren och berättade historier om en Morris de haft när hon var ung.

Lotta och hennes mysiga mamma fikade med oss i kammaren och berättade historier om en Morris de haft när hon var ung.

Eli.

Eli.

Pappa.

Pappa.

Innan jag drog vidare passade jag på att fota Miss Morris. Den gamla damen som racklat en del de senaste åren men trots allt mår ganska bra nu och alltid drar till sig folks blickar. Dessutom brukar de som är lite äldre alltid kunna berätta en historia om när de, deras granne, vän eller släkting hade en Morris och vad som hände då. Alltid lika kul att höra.

DSC_0075 DSC_0078DSC_0083DSC_0081 DSC_0082

En reaktion på ”Gatufotografi och kyrkhelg

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

