Att må bra i Ullbergsträsk

Min första ”semestervecka” spenderades på Kreta. (Rent tekniskt antar jag att jag egentligen var ”mellan två sysselsättningar”, men semester låter mycket trevligare, därför kallar jag det så.) Andra veckan besökte vi Leksand torsdag–söndag. Men däremellan hann jag faktiskt ”jobba” en dag. Eller iaf umgås med mina nya kollegor. När chefen bjuder in till ”Må bra-dag” i sin stuga i Ullbergsträsk tackar man ju inte nej.

DSC_0285

Stugan låg verkligen fantastiskt vackert till.

DSC_0290

Riktigt så kallt som det ser ut var det inte. Dock sjukt mycket mygg, så jag tror att det är lika stor anledning till att Johanna såg ut som hon gjorde. :)

DSC_0292

”Gården” bestod av inte mindre än sju små stugor, utspridda i ett enda kaos. Jättecharmigt var det.

DSC_0301

På andra sidan vägen låg den gemensamma bagarstugan som vi skulle använda under dagen. Åsa, Jocke, Marianne och Maggan fick i uppdrag att göra degen och fick god hjälp av vad jag antar var byaåldermannen.

DSC_0312

Madde och Nina förberedde förmiddagsfikats smoothies.

DSC_0316

Förmiddagsfika.

IMG_4962

Resten av dagen gick ut på att vi, uppdelade i lag, skulle genomföra en rad uppdrag. En av dom var att gå barfota i gräset en stund.

IMG_4965

Vi skulle också bygga ett så högt torn som möjligt av ett kubbspel. Mina lagkamrater Madde, Vida (chefen) och Erik gör så gott dom kan.

IMG_4973

Ta-daa!

DSC_0332

Ett annat uppdrag var att meditera lite. Var gör man bättre sånt än nere vid sjön?

DSC_0334

Vi skulle gå en promenad på minst 10 minuter. Vår blev lite längre än så, men det var mest bara för att det fanns så mycket fint att titta på i byn. Som den här ladan.

DSC_0343

Vi gick byavägen bortåt och genom skogen tillbaka…

DSC_0347

.

DSC_0361

… för att få se det omtalade Väckelsemuseumet aka gamla bönhuset.

DSC_0367

Enligt uppdragslistan skulle vi också umgås med våra kollegor och skratta.

DSC_0372

Och bygga djur av sådant som naturen erbjuder.

DSC_0380

Det här var utsikten från bagarstugan. Hyfsat fint.

IMG_4993

Ett av uppdragen var att baka i bagarstuga och vi fick då förstärkning i form av Helena, en av arrangörerna för dagen.

IMG_5008

Proffsigt!

IMG_5011

Knappt någon annan hade bakat i bagarstuga, så jag fick leka duktig och lärde bl.a. Erik att grädda bröden. Vi var sist ut och värmen lämnade rätt mycket att önska. I slutet gräddade jag tre bröd i taget utan att bränna ett enda. Då är det på tok för kallt i ugnen.

Bildbevis.

Bildbevis.

DSC_0420

Djurutställningen på plats. Längst bak skymtar mitt bidrag, Kalle Krokodil.

DSC_0428

Tävlingskakorna. Grupp 1 gjorde en perfekt, Grupp 3 (vi) gjorde ett Ö för Distrikt Öster och Grupp 2 gjorde en måbra-gubbe.

IMG_5025

Innan hemfärd skulle vi naturligtvis fika lite av det nybakade brödet.

Uppfyllde dagen sitt syfte då? Ja, jag mådde definitivt bättre efter dagens slut än dess början. Jättekul att få umgås med mina nya kollegor under mer avslappnade former och få vara med om så mycket roligt.

3 reaktioner på ”Att må bra i Ullbergsträsk

  1. Ping: Landskapsbilder | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  3. Ping: Mäktigt vatten | Hannas historia

Kommentera

