Landskapsbilder

Förr gjordes mycket av jobbet när det handlar om fotografering i mörkrummet. Nu görs det på datorn. Att efterbehandla bilder tar oftast mycket längre tid än själva fotograferingen, speciellt om man är ute efter effekter som är svåra att få vid fototillfället. ”En bra fotograf kan beskära och ta bilderna perfekta på en gång” brukar det heta och visst, nog kan det vara så. Men för oss som inte är lika bra är det ju skönt att det går att fixa och få till bilderna även i efterhand.

När jag följde mina kollegor till Ullbergsträsk hade jag även en baktanke om att fota lite landskapsbilder. Jag hade samlat på mig lite tips om hur man kan redigera dem för att få ut det mesta möjliga av dem, och då måste man ju ha lite material att jobba med.

landskap1

Jag vet inte om det syns så jättemycket skillnad på de här bilderna, men till vänster är iaf råmaterialet och till höger de bilder jag ”dragit till” och piffat upp. Lite mer kontrast, lite mer skärpa och kanske lite fix med färgerna. landskap2 landskap3 landskap4 landskap5Ullbergsträsk är verkligen vackert.

2 reaktioner på ”Landskapsbilder

    • Jo, men det är ju charmen med att fota raw tycker jag, att man kan göra mycket i efterhand. Kul att du hittat hit förresten, välkommen!

Kommentera

