Det handlar om dig

”Idag – fixa till ett litet område. Öppna till exempel en skrivbordslåda, din garderob eller ditt medicinskåp och fixa till det du ser. Ta bort saker som inte hör dit, torka ur och organisera det som finns kvar på max fem minuter. Att organisera ett litet område är snabbt, billigt och gör ditt liv lite mindre fullbelagt.”

you4

Jag har en ny favorit-app. Konstruerat av ett mysigt gäng finnar, supportat av Jamie Oliver och tipsat till mig av Irre. You-app heter den och går ut på att man genom ”micro-actions” (bra översättning? Kanske små-uppdrag) kan förändra sitt liv, ett steg i taget. I förklaringen till appen står det att 9 av 10 misslyckas med att genomföra en förändring de förutsatt sig att klara. Anledningen är att många börjar med för stora steg. ”Jag ska helt sluta äta godis.” ”Jag ska springa en mil tre gånger i veckan.” ”Jag ska sluta stressa på jobbet.” Nån som känner igen sig? Det är inte så enkelt att hålla i långa loppet.

You-app:en går istället ut på att man ska förändra sig till det positivare, ett steg i taget. Varje dag får man ett nytt litet uppdrag. Det ska ta max några minuter, inte kosta nåt och gå att anpassa så att alla klarar det. Dessutom får man ett lite större uppdrag varje vecka. Till råga på allt kan man välja ett av sina favorit-uppdrag för att upprepa det varje dag. Dagsuppdragen har t.ex. varit att tacka någon, dela en måltid med någon eller sitta tyst några minuter och bara njuta av omgivningen. De här uppdragen ska tillsammans göra att man får bättre vanor, lite eftersom.

”Har du någonsin stannat och tänkt att varje person som passerar dig på gatan eller sitter på samma buss som du, har en egen historia? De har sina egna drömmer, rädslor, osäkerheter, segrar, anledningar att le och anledningar att gråta. Sitt ner en stund idag på ett ställe med folk omkring dig och titta dig omkring. Försök konstruera historien runt folk du ser, deras bakgrund, yrke, höjdpunkter och lågvattenmärken. Det kan verkligen förändra sättet du tittar på andra.”

you1

Som exempel kan vi ta slutet av förra veckan. Dagsuppdraget var ”Celebrate color” och jag berättade då om mina jackor som alltid innehåller färg vilket gör att jag inte behöver tänka mig för så mycket för att få en färgglad vardag.

you3

Som min dagliga action har jag valt att köra tio squats. Så den gjorde jag på morgonen.

you2

Vecko-uppdraget var ”Pay it forward” och som det valde jag att hjälpa till på discgolftävlingen.

you5

Tre enkla grejer som jag antagligen skulle ha gjort ändå, utan att tänka på det. Men nu blev jag uppmärksammad på att det är små, enkla, positiva grejer som gör mitt liv och min tillvaro lite, lite bättre. Ganska flummigt, jag vet. Men jag älskar det!

Att jag dessutom ”lärt känna” människor från hela världen gör ju inte saken sämre. Eftersom även jag skriver på engelska blir ju mina små actions tillgängliga för alla och jag upplever att alla är så himla positiva och peppande. Tror du mig inte? Testa!

”Har du någonsin fått en liten present när du inte anade det? Hur kändes det? Vänta inte på födelsedagar, jul eller andra högtider – den bästa tiden att ge någon en present är idag. Det behöver inte vara något stort – skicka ett vykort, plocka några blommor, slå in ett vardagsföremål i fint papper, köp lite godis eller gör helt enkelt något som du vet kommer att göra någon annan glad.”

2 reaktioner på ”Det handlar om dig

  1. Ping: En morgonpromenad | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

