Så himla vackert

När Irre jobbade på Svenska turistföreningens anläggning i Abisko besökte jag och Annelie henne två gånger. Första gången var som en överraskning, i september 2007. Hon fyllde år och vi pratade ihop oss med med hennes kompis Susanne om att vi skulle komma. Irre blev positivt överraskad (sa hon ;) ) och vi hade en väldigt trevlig helg. Abisko på hösten var dessutom bland det vackraste jag sett och jag har fortfarande lite svårt att förstå hur himla vackert det var.

Abisko 004

Irre jobbade på turiststationen men bodde i byn som också kallas Abisko Östra. Den här gamla fabriken (?) stod där övergiven och var väldigt vacker.

Abisko 015

Kungsleden slutar (eller börjar) i Abisko och första dagen tog vi oss en promenad längs leden. Redan här började vi inse att vi valt helt rätt tidpunkt att åka upp.

Abisko 016

Färgerna! Jag säger bara det, färgerna.

Abisko 019

”Ut i skogen ska vi gå…”

Abisko 042

Byn sedd uppifrån.

Abisko 043

Jag kunde verkligen inte se mig mätt.

Abisko 059

Njagajaure.

Abisko 066

”Meditationsplats 1” på Kungsleden.

Abisko 069

Samma budskap på samiska.

Abisko 071

Min andra fjällvandring, men inte min sista. Skulle väldigt gärna göra om det här, även om dagsturer räcker gott för mig.

Abisko 080

En av mina tidigaste selfisar. Inte jättelätt med systemkamera, som jag blivit varse många gånger.

Abisko 082

Wow, liksom.

Abisko 092

Början/slutet. Och jag har varit där! (OBS! Bilden är inte alls arrangerad.)

Abisko 095

Vi passade även på att åka lift uppför själva Nuolja där galningar åker skidor på vintern. Bara offpist. Och brant var det.

Abisko 099

Men färgglatt.

Abisko 108

Högst uppe hälsade vi på Susannes sambo Lennart i Panorama café.

Abisko 111

När vi skulle åka ner hade det börjat snöa.

Abisko 112

Sådana här gånger är jag glad att jag inte är höjdrädd.

Abisko 119

Tacomiddag och vin i Irres krypin.

Abisko 130

Dagen därpå besökte vi samevistet.

Abisko 135

Jättefina små kojor.

Abisko 190

Från Abisko ser man den mystiska och vackra Lapporten.

Abisko 155

Jag övar på en (högst naturlig?) pose i den vackra omgivningen.

Abisko 164

Turiststationen i vars restaurang Irre jobbade.

Abisko 181

Vid Silverfallet.

Abisko 183

Sista kvällen hälsade vi på hos Susanne, Lennart och Saiva.

Abisko 187

Irre och Saiva visar konster.

Abisko 203

Salva fick följa med oss hem och sova hos oss för att säga hejdå dagen därpå när vi skulle ta tåget tillbaka söderut.

Abisko 206

När vi var på väg till tåget så sprack molntäcket upp och gjorde Abisko tusen gånger vackrare. Jag hade lätt kunnat stanna en extra dag för att fota höstfärger i sol, men tyvärr väntade vardagen där hemma på oss. Lyckligtvis skulle det inte dröja jättelänge innan vi återsåg Abisko, men den gången var Irre fullt medveten om vårt besök.

2 reaktioner på ”Så himla vackert

  1. Ping: Underskattat | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

