Grattis Marocko!

Förra året kom nån på den briljanta idén att fira USA:s nationaldag med en riktig amerikansk middag. Tyvärr jobbade jag och missade det kalaset, men när Eli kom med idé att göra samma sak, men med ett annat land, i år, fick det bli en kväll då vi alla kunde vara med. Vi hade några förslag, men ett land som passade bra både tidsmässigt och lät lockade matmässigt, var Marocko. De firar den 30 juli och det var därför Eli, Elin och Åsa kom hem till oss just den kvällen.

DSC_4303

Köket var dekorerat och dukat i Marockos färger: rött och grönt.

DSC_4304

Vårt vardagsporslin passade ju perfekt. Servetterna hade jag fått av mamma. Banden var rester från förra årets morsdagsmiddag.

DSC_4308

Eli stod för förrätt/sallad och hade bakat marockanskt bröd.

DSC_4315

Lite fånerier. Jag som bara ville ta en bild. Kanske börjar folk vara less mitt eviga fotande? ;)

DSC_4327

Jag är dålig på att fota varmrätter. Både för att dom sällan eller aldrig är lika fina att fota som för- och efterrätter, och för att jag liksom är mitt i måltiden och har annat i huvudet. Huvudrätterna hade iaf jag och Åsa gjort. Hon en vegetarisk gryta och jag en kycklinggryta. Smakpaletten för hela middagen var rätt ovanlig, med kanel, koriander, spiskummin, honung, apelsin, mandel, mynta och saffran. Överraskande gott faktiskt.

DSC_4328

Elin var ansvarig för efterrätten.

DSC_4330

Väldigt smaskigt även det.

Undrar vilket land vi ska fira nästa gång?

3 reaktioner på ”Grattis Marocko!

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  2. Ping: Det viktiga i livet | Hannas historia

  3. Ping: Firandet fortsätter | Hannas historia

Kommentera

