I tomtens land

När jag sammanställde en lista över de resor jag gjort använde jag mig av mitt (ibland rätt bristfälliga) minne, mina fotoalbum och diverse andra ställen där jag skrivit om resor (Resedagboken, Facebook etc). Trots detta var det inte förrän vi åkte till Levi i våras och började prata om resor vi gjort till Finland som jag insåg att jag ju missat en resa! Hemska tider… Anledningen var nog att jag inte har några egna bilder därifrån. Väldigt olikt mig. Gudskelov hade mamma några, så jag har snott dom här av henne.

Resan var till Tomtens land i Rovaniemi, och den gjordes påsken efter vi kommit hem från USA, alltså 2000. Jag och Erika gick ettan på olika gymnasieskolor och David gjorde lumpen, så han följde inte med. Men resten av familjen gjorde en roadtrip, hälsade på Tomten och bodde på hotell. Det här är väl antagligen en resa man ska göra med mindre barn och kanske kring juletid, men så vitt jag minns hade vi jättetrevligt ändå och blev väldigt imponerade av hur fint finnarna byggt åt Tomten. För alla vet ju att det där inte är hans egentliga hem. Det är såklart på Nordpolen.

IMG_5973

Vi börjar med en klassisk turistbild på mig och syster yster.

IMG_5974

Tomteland är byggt nere i en gammal militäranläggning, lite påminner det om Boda Borg i Skellefteå för er som varit där. Det här var precis utanför ingången.

IMG_5978

Anläggningen är som sagt gjord för mindre barn, men ingenting säger väl att artonåringar inte kan ha kul för det? :D

IMG_5977

Vi roade oss iaf kungligt.

IMG_5975

Kanske borde ha skickat det här som julkort det året?

IMG_5976

Och så avslutar vi med en bild på själva höjdpunkten, att träffa Tomten! Stort.

2 reaktioner på ”I tomtens land

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  2. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

Kommentera

