Det här med sport och känslor

Jag har växt upp typ hundra meter från en fotbollsplan. När det första laget i mitt hjärta, Brönstjärns Bollklubb, hade match samlades stora delar av byn där. Vi barn sprang kanske mest runt och var inte så koncentrerade på själva matchen, men var det något jag tidigt lärde mig var det att man hejar på sitt eget lag. Att skrika elaka saker till motståndarna eller domarna fanns inte i min föreställningsvärld. Samma när jag själv började spela fotboll. Nu hör ju till saken att jag har den sämsta tävlingsinstinkten i världen, men ändå. Varför hata motståndarna, utan dom skulle det ju liksom inte bli någon match? Nåväl.

Snabbspola fram några år. Här har jag berättat lite om min hockey”karriär” och nu är jag ju en riktig stammis uppe på ladan. Fortfarande har jag den inställningen att man ska heja på sitt eget lag och inte gnälla/skälla mot de andra. Ja, jag kan fräsa argt om jag tycker att domaren (återigen!) dömt fel, och ja, jag kan sjunga med i ”hata löven”, speciellt när vi spelar mot nåt annat lag, fast då är det mest på skoj, i alla fall från min sida. Vad jag aldrig skulle göra är att på riktigt hata en annan människa bara för att hen råkar hålla på ett annat idrottslag. Jag är trots allt vettig nog att inse att vilket lag man håller på handlar till största delen om 1) var man vuxit upp, 2) vad ens föräldrar hållit på eller 3) vilket lag som var stort när man själv blev intresserad.

5500 i samma ingång? Inte så lätthanterat kanske.

5500 i samma ingång? Inte så lätthanterat kanske.

Inte bara vi som skulle se matchen.

Inte bara vi som skulle se matchen.

Därför blev jag minst sagt irriterad när vi häromveckan åkte ner till DrygUme (även det sagt med största delen ironi) för att se en klassisk träningsmatch. Jag tycker verkligen att stämningen där inne var häftig och småskrattade när North Power började skandera att ”ni är sämre än Vännäs” till motståndarna. När jag däremot inte småskrattade var när några supportrar rök ihop i första periodpausen. Alltså på riktigt. De hade spärrat av ett område där vi AIK-fans kunde gå ut och ta lite luft (vilket behövdes eftersom det var väldigt varmt och fuktigt inne i arenan) och någon iklädd grönt och gult kom in där, antingen för att med flit provocera eller av misstag. Sen tog det inte länge förrän vuxna män låg i gruset och slogs. Där går faktiskt gränsen. Nu var iofs en av de inblandade en känd bråkstake och dessutom tydligen berusad. Men ändå. Så gör man liksom inte.

IMG_6171

Nog blir det väl mycket roligare om man har samma inställning som de som satt bredvid mig? Två äldre herrar, den ena iklädd grönt och gult och den andra i svart och gult. De hade riktigt roligt åt allt som hände och jag tänker mig att de här två var med när Västerbottensderbyna var på riktigt och faktiskt betydde något. Herrn närmast mig kläckte bland annat ur sig, angående alla de ramsor som klackarna sjöng om varandra: ”Det här är ju lika roligt som matchen!” med ett stort leende.

När sen AIK:s fick sin första utvisning skrek den svart-gula herrn allt han orkade: ”Domarskandal!” medan hans kompis kontrade med: ”Helt rätt domaren!”. Sedan vände de sig mot varandra och följande replikskifte utspelade sig:
”Såg du vad som hände?”
”Nej.”
”Inte jag heller.”

Då låter man ju känslorna vara med, fast på rätt sätt, kan jag tycka.

IMG_6174IMG_6165

Sen förstår jag naturligtvis att det här är lindrigt i jämförelse med läktarvåld, huliganer, dödsfall i samband med slagsmål i samband med matcher och ”firmor” som påstår sig heja på nåt lag men finns bara för att medlemmarna ska ha en ursäkt att slåss. Men även sånt måste ju ha börjat såhär. Tänk ändå om alla bara kunde inse att världen blir så mycket roligare om man låter bli att hata varandra och bara hejar istället.

3 reaktioner på ”Det här med sport och känslor

  1. Ping: Årets sommarlista | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  3. Ping: Ännu en hockeysäsong | Hannas historia

Kommentera

