Sista (?) första veckan

skola1

Så är den då över. Vad som troligtvis kommer att vara min sista första skolvecka någonsin. Man ska aldrig säga aldrig, det är jag helt medveten om. Men om jag känner för att plugga mer så kommer CSN, och kanske någon mer, säga ifrån. Så jag tänker på det här som min sista första vecka. Det blev en hel del nytt. Universitetet i Umeå är rätt stort, och jag och min följeslagare Linnéa – som också hoppat över en termin – har varit rätt vilsna. Hörsal F? Borde väl lägga i anslutning till Hörsal A, B, C etc? Nejdå. Så enkelt är det inte. Tur det är vackert iaf.

skola2

Men till slut hittade vi dit. Och blev uppropade. Och fick höra en första föreläsning i vetenskapsteori för att dagen efter höra en första om etik inom forskning. C-uppsatsen väntar och den första kursen är väldigt uppenbart en förberedelse inför eldprovet. Eftersom vi redan bestämt vad vi ska skriva om kan vi använda oss av det på det här kursen och på så sätt tjuvstarta lite. Känns riktigt bra faktiskt.skola3

Jag köpte faktiskt en ny skolväska och en del nya kläder inför skolstarten, precis som man ska. Men dessutom har jag fått presenter i veckan. De jättefina till vänster av min kära sambo och de till höger av en Bic-gubbe som vi stötte på en morgon innan skolan börjat. Min favoritpenna! Ibland har man tur.skola4

Tre dagar drog jag till DrygUme i veckan, och ungefär så ofta kommer det att bli varje vecka. När vi skulle dela in oss i grupper frågade en av lärarna om jag och Linnéa kunde tänka oss att slå ihop vår tvågrupp med en annan tvågrupp bestående av två Umekillar eftersom vi skulle vara tre–fyra i varje grupp. Jag förklarade att anledningen till att vi gärna jobbade bara vi två var för att vi skulle slippa åka till Umeå oftare än nödvändigt och sa irriterat att ”om du får dom att lova att åka till oss nån gång så går det bra”. Vi är fortfarande bara två i gruppen. Förklaring till min irritation finns här.

2 reaktioner på ”Sista (?) första veckan

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  2. Ping: 180 poäng senare | Hannas historia

Kommentera

