Viet Nam 3: Nha Trang

Tidigare inlägg om Vietnamresan hittar du här.

Tanken med Vietnamresan var egentligen inte sol och bad, men efter en hel del regn och rusk tyckte vi att vi var värda lite sånt ändå. Det enda som var planerat på resan var de första nätterna i Hanoi och att vi skulle besöka DMZ. Resten av resan improviserades fram utifrån rekommendationer, väder och våra guideböcker. Vi bokade hotell och transportmedel eftersom. Det är första gången jag har rest på det sättet men upptänkte att det var väldigt behagligt att göra så. Det var också så vi hittade Nha Trang och bestämde oss för att stanna där längst eftersom vi båda blev väldigt förtjusta i den staden.

Där fanns en lång och fin sandstrand.

Och det godaste öl jag någonsin druckit, passionsfruktsöl.

Första kvällen unnade vi oss en riktig finmiddag med vin och drinkar. Kostade ca 200 kr på oss var och blev den dyrare måltiden vi lyckades äta på resan. Sedan besökte vi den stora och häftiga nattmarknaden.

Dagen därpå var det dags för den för den obligatoriska båtturen. Vi, som båda två gillar att snorkla, hade trott att det skulle bli mer sådant under dagen. Det visade sig att båten var fylld av semesterlediga vietnameser, och de är tydligen inte så förtjusta i att snorkla. Så när båten la till vid en flytande fiskeby för att vi skulle få möjlighet att dyka och snorkla var det bara turisterna, det till säga vi, ett par från Luxemburg och en familj från Korea, som hoppade i vattnet. Vi var där i cirka tjugo minuter och spanade på koraller och fiskar innan det var dags att åka vidare.

Vietnam 400

Nästa stopp gjorde det här till den märkligaste båtresan vi någonsin varit på. Lunchen serverades på båten och bestod av en massa smårätter som ställdes ut på ett bord. Där var det bara att hugga in. Jag, som inte är superbra på att äta med pinnar fick till slut lite hjälp av snälla vietnameser. Men det var en upplevelse och bland det mest udda vi skulle få vara med om. Trodde vi ja. För efter lunchen, ja då var det dags för karaoke. Och när det stod ”med underhållning” på programmet så anade vi inte att det var vi som var underhållningen. För vår guide drog upp oss på scenen och fick oss att sjunga ”Små grodorna”, tydligen en känd svensk sång, inför tre hela båtar. För nu var det inte längre bara vi som var där utan två båtar till.

Vietnam 404

Vietnam 406

På den här ”scenen” stod vi. Och skämdes.

Gudskelov fick även de andra turisterna (luxemburgianerna och koreanerna) sjunga och sen drog de upp oss igen på scenen för att dansa och twista. Allt detta ackompanjerat av ett band bestående av besättningsmän med tvivelaktiga instrument. De var nog varken nya eller stämda.
När detta väl var över trodde vi att vi skulle få åka vidare, men inte det. Nu inleddes något som kallades ”happy hour in floating bar” och gick ut på att en besättningsman, beväpnad med en massa plastflaskor med någon form av alkoholhaltigt innehåll, hoppade i vattnet. Sedan kastades det i en massa badringar och de som ville fick hoppa i och smaka på spriten. Erika nappade, jag fegade. Och väl där i vattnet fick man tydligen inte säga nej. Men gott var det inte, enligt henne. Det var ungefär här vi började inse att det ju faktiskt var helg och att alla dessa människor var helglediga och såklart ville roa sig. För oss var det ju bara ännu en semesterdag, men inte för dem.
Vietnam 412

”Happy hour in floating bar”.

Vietnam 413

Åskådarna.

Vietnam 441

Den här båten påminde mig såklart om Costa Rica-resan, bara ett år tidigare.

Det tredje stoppet på denna märkliga resa var en sorts ö där det inte alls fanns så mycket att göra. Man kunde handla lite smycken och grejer i några marknadsstånd, eller öl och mat i en liten typ kiosk. Så vi satte och bara i några solstolar för att vänta, och då började sviterna av att alla sett oss på scen visa sig. Det kom nämligen fram väldigt många som ville fota oss, ville fotas tillsammans med oss, eller ville bjuda på nån form av risbrännvin i små muggar samt sniglar direkt ur skalet. Både vi och våra luxemburgska medresenärer råkade för detta och det kändes väldigt konstigt, överlag. Men inte alls otrevligt. Bara konstigt. När vi väl fick återvända hade det börjat blåsa riktigt ordentligt och jag, som inte är särskilt förtjust i båtar, satt mest och höll krampaktigt fast mig på vägen tillbaka.

Vietnam 455

På kvällen roade vi oss på egen hand. Utanför Nha Trang ligger nämligen nöjesparken Vinpearl Island. Dit kommer man i världens längsta linbana över vatten. Hade det inte varit för regn och stormvindar hade det varit en trevlig upplevelse. Tur det var vackert.

Vietnam 459

Linbaneselfie.

Vietnam 479

Linbaneresan kostar, men väl ute på ön är allt gratis, utom mat och souvenirer. Så både jag och Erika blev barn på nytt, testade allt och gjorde naturligtvis illa oss båda två. Jag stukade handleden här.

Vietnam 485

Lite lugnare åktur. Foto. Erika

Vietnam 486

Asiater över lag verkar väldigt förtjusta i karaoke, så naturligtvis fanns det bås där man kunde sjunga.

Vietnam 487

Klart vi skulle testa det! Mest fanns det vietnamesiska sånger, men några engelska också. Men då var texten på tv:n på vietnamesiska. Tur man kan gamla ballader utantill.

Vietnam 498

Jag är ingen karusell-människa, men den här testade jag faktiskt att åka. Väldigt otäckt.

Vietnam 500

Vi avslutade med en klassisk karusell.

Vietnam 507

Och gestaltade ännu en staty. Foto: Erika

Vietnam 514

Vietnam 534

Innan vi åkte tillbaka. Nu hade vädret lugnat ner sig lite och det var ännu vackrare, dock mer svårfotat.

Vietnam 562

Eftersom trafiken i Vietnam var helt galen var vi inte så sugna på att hyra bil eller moped, men cyklar kändes helt okej. Så det hyrde vi dagen därpå.

Vietnam 539

Den dagen tog vi oss till Cham-tornen Po Nagar som byggdes samtidigt som de mer kända Angkor Wat i Kambodja.

Vietnam 543

Därifrån hade vi en fin utsikt över staden.

Vietnam 544

Där fanns också ett tempel! Tänka sig.

Vietnam 548

Här kände vi oss väldigt välkomna.

Vietnam 551

Där inne var det fullsatt.

Dagens stora mål var dock ett spa med lerbad. Av naturliga skäl har vi inga bilder därinnifrån. Men Erika var iaf smart nog att ta kort på skylten. Vi besökte också en stor fiskmarknad på vägen hem.

Dagens stora mål var dock ett spa med lerbad. Av naturliga skäl har vi inga bilder därinnifrån. Men Erika var iaf smart nog att ta kort på skylten. Vi besökte också en stor marknad på vägen hem där vi gick vilse två gånger och handlade ganska mycket. Vi åt också mat från ”ett hål i väggen” eftersom det kändes som ett måste en sån här resa. Tidigare hade vi mest hållit oss till riktiga restauranger. Men det gick bra, maten var god och vi blev inte sjuka. Foto: Erika

”Vin?”

Sista dagen unnade vi oss en riktig slöardag vid poolen. Det tokblåste så stranden var avstängd.

Jag gick också på massage och så gjorde vi lösnaglar båda två. Första och hittills enda gången för mig.

Vietnam 569

När vi slöat klart styrde vi kosan mot vad vi trodde var huvudstaden men som inte alls var det. Vi åkte än en gång nattbuss, kom fram mitt i natten och gjorde ett väldigt förvirrat intryck på alla när vi staplade ut bussen i princip i sömnen. Här vill jag hävda att morgonpigga jag var lite mer medveten om var jag var än min mer morgontrötta syster. När vi fått tag i våra väskor och ruskat av oss alla taxichaufförer hittade vi till slut hotellet vi bokat och sov några timmar innan vi begav oss ut i storstaden. Men mer om det sen. Foto: Erika