Bak och slakt

Så länge jag kan minnas har mamma och min äldsta moster Ulla bakat i bagarstugan några gånger per år. Mest klåddor, någon enstaka gång ljusugnsbröd. Klåddor är alltså det alla andra kallar mjukkaka. Antar att det finns lika många recept som namn som bagerskor. Men det var en parentes. När vi var små fick vi hjälpa till och borsta de färdiggräddade bröden, skära dem på hälften och lägga dem att svalna. När jag blev lite äldre fick jag lära mig att grädda, att ”snärta” in de kavlade bröden och snurra på dom med en pinne under. Knepigare än det låter. När jag blev ännu lite äldre fick jag lära mig att kavla. Man börjar med en randig kavel och sedan med en kruskavel som gör de små hålen som ser till så att bröden inte blir en enda stor bubbla. Ännu någon gång senare lärde jag mig att göra ämnen, alltså de degklumpar som får ligga och jäsa och som man senare kavlar ut. (Liten språklektion här: Ett ämne eller ”ämmen” är alltså något som har potential att bli något men inte riktigt är det. Mitt favoritord i den kategorin är ”mågämmen”, alltså någon som är på väg att bli svärson men inte är det riktigt än.)

Som ni ser har processen gått lite baklänges, jag började i slutet och nu senaste var det dags för det sista/första steget. Degen. Vi bakade tre satser och den andra fick jag hjälpa mamma att göra och sen, hör och häpna, göra den tredje själv (!). Sjukt stort. Visserligen fick jag ringa mamma eftersom den handskrivna lappen med instruktioner inte var helt tydlig. Den var inte skriven i år, eller ens ifjol, om vi säger så. Men degen fick godkänt och jag kan nu alltså titulera mig fullärd klåddbagerska. När får jag mitt diplom?

DSC_5620

Det var en solig och vacker höstdag vi bakade på. En sån dag som gör att jag älskar hösten, trots kyla och mörker.

DSC_5623

Den moderna kassen kanske förstör den här bilden lite… :/

DSC_5638

Ämnen.

DSC_5625

Mamma och Ulla i full färd med att göra ämnen. Också det svårare än det ser ut, att få dem lika stora och runda och släta.

DSC_5637

Elden är viktig. Mamma gillar att elda. Ibland lite för mycket. ;)

DSC_5607

DSC_5641

Smutsiga fönster är vackrare än rena.

DSC_5590

Vet inte vad någon form av hygieninspektör skulle säga om det här spindelnätet. Vi tyckte mest att det var vackert.

DSC_5597

Vet inte heller vad nån form av elektriker skulle säga om det här. Men nu var inte han med. Och uttaget urkopplat. Sägs det.

DSC_5631

DSC_5602

Paketering och fördelning av bröd. Två lika stora högar och en lite mindre till den nya bagerskan (=moi).

DSC_5610

På granngården slaktades det för fullt och mamma fick både blod och en hel lever. En grislever är väldigt stor.

DSC_5612

Sen gick jag även förbi och beundrade deras nästan 50 hönor och tuppar. Det syns inte så bra på bilden men de här var verkligen jättestora. Och väldigt vackra.

En vecka senare var det dags igen. För bak alltså. Vi brukar bara baka klåddor, aldrig ljusugnsbröd. Men mamma hade testat med några från byn och var sugen på att baka lite mer sånt och jag ville också gärna testa. Dessutom visade det sig att både pappa och Anton gärna ville prova eftersom ingen av do bakat i bagarstuga förr. De var mycket duktigare än jag trott, trots att vi började med nåt som var mycket svårare än att baka klåddor.

Mamma höll en noggrann introduktion och sen fick de börja göra ämnen...

Mamma höll en noggrann introduktion och sen fick de börja göra ämnen…

...kavla...

…kavla…

... och grädda.

… och grädda.

Ännu ett fint spindelnät vi hittade.

Ännu ett fint spindelnät vi hittade.

IMG_7946

Och så det viktigaste, borstning och bortskärning av brända kanter.

Och så det viktigaste, borstning och bortskärning av brända kanter.

Mmm...

Mmm…

Beviset för bedriften.

Beviset för bedriften.

3 reaktioner på ”Bak och slakt

  1. Ping: Som förr i tin’ | Hannas historia

  2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

  3. Ping: Ännu en hockeysäsong | Hannas historia

Kommentera

