Att inte åldras som alla andra

När jag var yngre var en av mina många favoritböcker Baklängeslivet av Per Nilsson. Den handlar om en man som ”genom ett nästan osannolikt misstag” råkats födas som en gammal man. Av den tillförordnade chefen för myndigheten för människoliv, Gert Urban Davidsson, får han veta att han kommer att måsta byta vistelseort vart tionde år tills han såsmåningom kommer att hitta hem till sin mamma. Och in i. Per Nilsson skriver väldigt bra, men jag tror att en annan anledning till att jag älskar boken är att EM (som hans initialer alltid är) mellan fyrtiofem och trettiofem bor utanför Burträsk. Han bor hos en Henry-David i Silvertjärn ute i skogen någonstans, och hade han funnits i verkligheten hade jag gärna varit hans vän. En väldigt härlig typ. Jag läste om den här boken för nåt år sen när jag köpte den och jag måste säga att den håller än idag.

För några år sedan kom filmen om Benjamin Buttons som har ett väldigt liknande tema, om en man som föds gammal och blir allt yngre. Och häromdagen såg jag ännu en film med ungefär det innehållet. Den här gången om en kvinna som är med i en bilolycka och sen slutar åldras. Tanken är på samma gång lockande och väldigt, väldigt skrämmande. För samtidigt som jag såklart vill leva länge och se vad det blir av den här världen, så vill jag naturligtvis inte vara med om att alla jag känner dör ifrån mig. Jag tror nog faktiskt att ett normalt åldrande är att föredra. Filmen The age of Adaline var väldigt vacker och hade några oväntade, och några mer väntade, vändningar. Men jag kan absolut rekommendera den. Precis som jag kan rekommendera filmfrukostar, som den här filmen utspelade sig under. Och jag håller inte med Anton, man kan visst kalla det en frukost även om det räcker till klockan 14. Har man mycket att prata om så har man.

DSC_6037

Eli hade gjort fantastiska kardemumma- och hallonscones…

DSC_6040

Elin hade bakat lite matigare muffins med frön, päron och andra nyttigheter…

DSC_6046

… och Lina bjöd på fruktsallad. Allt mycket smaskigt.

DSC_6050

Själv hade jag plockat fram min stora blender och gjort smoothiesar, serverade i vinglas. Fick dessutom inviga min nya Gröna Anna-tekanna som mamma hittat åt mig. Fungerade alldeles utmärkt!

En reaktion på ”Att inte åldras som alla andra

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

