Stämningsfullt

Jag kommer inte ihåg vem, men någon av våra svenska komiker har gjort ett nummer om hur mycket våra högtider påminner om varandra. Påsk, jul eller midsommar spelar ingen roll, vi äter skinka och sill, dricker nubbe och must och dansar runt någon form av växtlighet. På en avgörande punkt skulle jag dock säga att julen skiljer sig från de andra, och det är genom musiken. Visst sjunger vi när vi dansar runt midsommarstången, och det finns säkert någon psalm som är väldigt förknippad med påsk, men för mig har advent alltid varit den tid på året då jag lyssnar på mest musik. Och naturligtvis inte vilken musik som helst. Dessutom inte bara på Spotify och Itunes, utan levande musik. Det är bland det bästa jag vet med advent – möjligheten att höra körer och solister av alla de slag framföra både traditionella och mindre traditionella sånger.

Jag och Eli gick ut hårt redan den 1 december och lyssnade på min studiekompis Linnéas kör Kvittra som framförde lite mindre traditionella sånger på Café Society.

DSC_6210

Linnéa tre från höger med rosett på magen.

Den kommande helgen inleddes med Lady Day, som ju egentligen handlar om Billie Holiday, men avslutades med lite julsånger.
IMG_8964Sen hamnade vi dagen efter, av en ren slump, mitt i ett av Skellefteås luciors framträdande.

IMG_8987

Och helgen avslutades med julmarknad på Nordanå. Jag vet att det syns rätt dåligt, men det är en barnkör som sjunger där i mitten.

IMG_9001

Sen var det rätt lugnt på den fronten ända tills igår. Eller lugnt, julmusiken har såklart klingat här hemma, men eftersom vi skippade luciakröningen i kyrkan såg jag inget liveframträdande. Man kan dock få julstämning på annat sätt. Till exempel genom extra mycket mys i soffan varje kväll tillsammans med sambo, katt och te från adventskalendern jag fick av syster yster.

DSC_6360NY IMG_9185

Igår smällde det dock till på riktigt. Dagen inleddes med att Saga sjöng julsånger på Nordanå. Snacka om folkligt, festligt och framförallt fullsatt. Inte en optimal lokal och pga det frustrerade besökare. Borde gå att flytta till något lämpligare? Men iaf, väldigt stämningsfullt.

IMG_9232

Vi var där en timme innan. Det här var platserna vi fick. Men jag klagar inte, vi kunde ju se iaf! Inte alla som fick det.IMG_9233

Och på kvällen den bästa konserten av dem alla, Gambyssas traditionella julkonsert i Burträsk kyrka tillsammans med några av Kulturskolans barn- och ungdomskörer. Svårslaget.

DSC_6392

Ser ni mamma? Hon såg inte oss. :)

Ser ni mamma? Hon såg inte oss. :)

DSC_6397 DSC_6407Veckans tema i Fotosöndag var julstämning, så jag försökte mig även på lite mer konstnärliga bilder. Jag valde varken den första eller andra, utan mitt bidrag blev den tredje bilden. Jag tycker att bakhuvudena i förgrunden ser mer förväntansfulla ut på den. Håller ni med?

DSC_6386 DSC_6404 DSC_6399

Och idag är det fjärde advent! Känns lite sorgligt att en av mina absoluta favorittider på året snart är över. Tur det finns annat att se fram emot. Som att skidsäsongen snart drar igång!

IMG_9236

En reaktion på ”Stämningsfullt

  1. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

Kommentera

