Jul i paradiset – avkoppling

Trots att jag, som ni vet, är traditionalist och älskar jul (eller framför allt advent) kan jag absolut förstå storheten med att åka utomlands under julhelgerna. Det är trots allt några färre dagar man måste ta ledigt, alla är lediga och det är ändå mörkaste och kallaste perioden under vintern. Därför hade jag inte nåt emot att åka till Thailand med resten av familjen julen 2007. Jag blev dessutom helt förälskad i landet, och har såhär i efterhand döpt den här resan till ”Julen i paradiset”.

Resedagen började med riktig förskräckelse när låset till toadörren i Brönstjärn gick sönder. De fick ringa låssmed som kom och fixade dörren så de kunde ta sig iväg till flygplatsen.

Vi fick se väldigt många osmakliga julgranar den här resan, den här, som vi såg på flygplatsen i Abu Dhabi, var helt okej i det sammanhanget.

Vi kom fram dagen före julaftonen och personalen och hotellet var julpyntade.

Julaftonsfrukost. Magiskt gott med en massa färsk frukt, yoghurt och juicer. Men vi blev varnade att inte äta för mycket frukt de första dagarna, våra magar klarar inte av allt för mycket syra som finns i så färska frukter.

Poolen på hotellet. Mitt och Erikas rums altan var bakom den högra elefanten.

DIGITAL CAMERA

Sedan följde våra dagar ganska typiska semestermöster: Frukost på hotellet, några timmar på nån strand, lunch på samma strand och middag ute nån annanstans. Som en semester ska vara.

Julaftonsmiddagen var en stor baluns på hotellet med buffé och uppträdanden.

Och goda fruktdrinkar.

Mycket fina dekorationer.

Delar av familjen Morén vid buffébordet.

Sen bjöds det på vad jag antar var nån traditionell show eller så på scenen.

Det lottades också ut julklappar och vi vann högvinsten. Erika fick äran att gå upp på scenen och hämta det.

Sen fick vi se jättevackra fyrverkerier på stranden. Exakt en vecka senare vad det dags igen, men de fick jag inte alls lika fina bilder på.

På juldagen åkte vi till Leam Sing en bit bort. Den stranden beskrevs i min guidebok som ”kanske den vackraste stranden i Thailand” och vi höll med. Ur Resedagboken: ”Sanden var vit som snö, maten jättegod och snorklingen helt okej. Det fanns ganska lite rev och det rev som fanns var elakt (rev Hanna på foten), men fiskarna var däremot väldigt vackra. Vi såg massor av AIK-­fiskar (gul-­ och svartrandiga), platta fiskar och zebra­fiskar och mamma och Hanna såg till och med en blå sjöstjärna.”

DIGITAL CAMERA

Vi fastnade även för de bananplättar som den här kvinnan sålde. Hennes vagn var strategiskt placerad mellan stranden och vårt hotell – det ultimata eftermiddagsmellanmålet.

En av de middagsrestauranger vi besökte – den här på stranden nedanför hotellet.

När vi liks testade många andra av landets verksamheter tyckte mamma att det var läge att även testa sjukvården. På planet tyckte hon nämligen att det började göra ont i ena vaden och därför besökte hon sjukhuset där hon träffade en läkare som kunde lite svenska. Efter en ultraljudsundersökning konstaterade han att det var en ”blodplopp” och gav mamma sprutor som hon skulle ta två gånger per dag för att sänka PK-värdet (vad nu det är). Först ville de lägga in henne, men sjuksköterska som hon är tyckte hon att det här med sprutorna kunde hon minsann fixa själv. Helt rätt beslut där!

DIGITAL CAMERA

En annan grej vi testade var att hyra en båt en dag för att åka ut till Freedom beach som vi blivit tipsade om.

Ni ser ju – paradiset!

Sanden hade ungefär samma konsistens som mjöl.

Och helt fantastisk snorkling (men, som sagt, inte lika häftig som det här).

På vägen hem bad vi guiden att stanna så vi kunde få fiska en stund. Två timmar fiske resulterade i totalt sex fiskar (guiden fyra, pappa en, David en).

De var ju inte sådär jättestora precis…

När vi besökte Thailand hade det gått tre år sedan den fruktansvärda tsunamin. Minnesmärken hade börjar resas och ännu inte förfalla (som jag förstår att många har börjat göra nu eftersom ingen tar hand om dem). Den här stod nedanför vårt hotell. Kamala beach var inte en av de stränder som varit värst drabbad, men vårt hotell var helt nytt eftersom det som stod där tidigare förstörts av flodvågen.

Typiskt turistiskt = sy upp kläder. Kostymer, skjortor, klänningar etc etc…

Skräddaren hette Krishna och kunde svenska, han hade spenderat en hel del tid där. Och träffat en massa svenskar i Thailand också, såklart.

Det ser ut som en väst men blev en kavaj till slut.

DIGITAL CAMERA

När vi reste till Kanarieöarna åkte mamma och pappas kompisar Carina och Anders till samma ställe samtidigt. Nu sprang vi på dem på flygplatsen i Umeå när det visade sig att vi återigen skulle till samma semesterställe. Vi bestämde därför att vi skulle fira nyårsafton tillsammans. Familjen hade även utökats med barnen Gustav och Julia. Nyårsmiddagen blev på vår favoritrestaurang ”The beer house”. Märkligt namn på ett ställe med fyra ölsorter, men god mat hade de verkligen.

”Sen efter middagen åkte vi nio vidare till kvällens show, något som kallas Phuket FantaSea och har fått pris som Thailands bästa turistattraktion. Det var en stor show, och med stor menar jag att de som mest hade tio elefanter på scenen samtidigt. Inomhus! I grund och botten är det en kärlekshistoria om en prins och en ”fattig flicka” men dessutom var det en massa sång och dans och trolleri och ljus och lampor och trampetskonstnärern och lite av varje… Häftigt var det dock.”

(En liten parantes här. När jag för bara nåt år sedan beställde en begagnad bok från Bokbörsen låg en biljett från just FantaSea som bokmärke kvar i boken. Lite häftigt tyckte jag, ända tills jag insåg att biljetten var från exakt samma dag och föreställning som vi var där. Då blev det mer creepy.)

Aningens solbrända men inte så farligt. Den här resan är enda gången då jag ärligt har kunnat säga att jag blev brun. Alltså på riktigt.

Familjen Karlsson.

Mamma och Erika på väg in till showen.

Tidig selfie. En av de första jag tog.

”Efter detta åkte vi tillbaka till vår strand och tog en drink i väntan på tolvslaget och fyrverkerierna. Och vilka fyrverkerier sen!!! Vår strand och den norr och söderut (Patong och Surin) bara exploderade i raketer! Som bakgrund fanns även de pappskärmar som folk släpper upp och som på nåt sätt symboliserar andar. Egentligen går det varken att beskriva eller visa hur häftigt det var. Men det tar absolut priset som det häftigaste tolvslaget någonsin. Tänk er bara att himlen lyses upp där du står på stranden och lyssnar till havets brus och omkring dig finns en massa människor av alla möjliga nationaliteter. Då kanske du fattar… :)”

Vi släppte också iväg ljuslyktor.

Och beundrade fyrverkerierna. Superhäftigt, som sagt.

Det här var första halvan, den mer avslappnade av de två. Den mer äventyrliga fortsättningen följer… (här!)

4 reaktioner på ”Jul i paradiset – avkoppling

1. Ping: Jul i paradiset – äventyr | Hannas historia

2. Ping: Ännu en sammanfattning | Hannas historia

3. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

4. Ping: När jag dansade tango – på arbetstid | Hannas historia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.