Jul i paradiset – äventyr

Efter en hyfsat stillsam och avkopplande första vecka var det dags för lite äventyr.

Men först hade vi en lugn nyårsdag på vår favoritstrand, Leam Sing. Åkte såklart tuk-tuk dit. Så här såg gatan nedanför hotellet ut, dit vi fick gå för att hitta färdmedel.

Gången ner till Leam Sing. Visst ser ni det paradisiska där framme?

Dagen därpå var det så dags för äventyr. Först åkte vi på en jungle-trekking som inleddes med kanottur i nationalparken Kao Suk.

Fantastiskt vackra omgivningar, och vi såg även en hel del djur.

För mig som båträdd var väl inte det här direkt höjdpunkten på resan, men det gick ju inte så fort och flytvästen kändes betryggande.

Efter lunch var det dags för något som visade sig vara ännu otäckare än båtturen: Elafantridning! Hade vi ridit på plan mark hade det väl varit en sak, men nu färdades vi i en gammal flodfåra där jag är rätt säker på att vi människor inte kunnat gå. Tur då att ”fanterna är säkra på fötterna”, som jag skrev i resedagboken.

Vi satt inte särskilt bekvämt, som synes.

DIGITAL CAMERA

Dessutom fick vi känna av det enda regnet under resan. Tur vi fick plastpåsar att ta på oss… :)

Dagen avslutades med bad i ett vattenfall.

Jag blev som sagt väldigt förtjust i Thailand, men fick även smaka på baksidan av detta land. Här visat på min baksida. Jag fick nämligen helt sjuka bett, och de kliade så jag höll på att bli tokig.

Benen såg inte så mycket bättre ut.

Jag tror vi testade alla salvor mamma hade med sig i sitt ”reseledar-kit” och alla de hade på apoteken i närheten. Oväntat nog var det tigerbalsam som hjälpte bäst.

Vår andra utflykt den här veckan gick till Phang Nao-bukten där denna klippa, känd från en 007-film, finns.

Sedan besökte vi en muslimsk fiskeby, helt uppbyggd på pålar. Där fick vi lunch. Fisk, såklart.

200 invånare hade byn. I de stora hinkarna samlades regnvatten till dricksvatten, och de hade även en kyrkogård.

DIGITAL CAMERA

Vi fick även gå en rundtur och kikade på deras skola. Helt fascinerande.

Hela dagen transporterades vi runt i en long tail-båt och det skvittrade inte lite… Saltvatten i ögonen är ingen höjdare, så jag och syster skyddade oss med en handduk för att slippa det värsta.

På vägen hem besökte vi ett tempel och hälsade på en apa.

Här inne blev mamma och Erika välsignade. Vet inte om de märkt så stor skillnad i sina liv efter det.

Sista stoppet för dagen var en cashewnötsfabrik och såhär har jag skrivit om det: ”Vi äter numera cashwesar med nyfunnen respekt. Det är rätt krångligt att utvinna själva nöten ur frukten kan jag säga… Även familjen Karlsson var med på denna tripp, mycket trevligt med lite Skelleftebor i sydostasien…”

Dagen därpå fyllde jag och syster 26 (!) och vi bestämde oss för att skämma bort oss på riktigt. Erika gjorde fotscrub, manikyr, pedikyr och klippte sig och jag gjorde fotscrub och thaimassage. Dessutom unnade sig Erika en tatuering och jag förlängde håret. Själva firandet inleddes på eftermiddagen i poolen med en drink.

Sedan åkte vi till grannstaden Patong, åt middag, shoppade och avslutade med glass i en park.

Så avslutades vår resa till Thailand. Jag har ännu inte varit tillbaka, men det här var absolut inte sista gången mina fötter vidrörde Thailands sand.

2 reaktioner på ”Jul i paradiset – äventyr

1. Ping: Jul i paradiset – avkoppling | Hannas historia

2. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.