Den sista terminen

Den sjunde, och sista, terminen på socionomutbildningen är alltså på avancerad nivå. Jag vet inte exakt vad det betyder, mer än att jag förstått att det är mer självständigt arbete och går mer ut på att använda tidigare inlärda kunskaper för lösa ”riktiga” problem istället för att läsa om problemen. Typ. Jag har iaf varit på introduktion för två av mina tre kurser och ser verkligen fram emot den här terminen. Kurserna går parallellt över hela terminen på halvfart, istället för att läsa en kurs i taget som vi gjort tidigare. Kravet för att få sin examen är att läsa två av de sju som erbjuds. Men jag kunde inte riktigt välja… Så jag tog tre istället. Få se hur det går. För att hålla ordning på allt jag ska göra och mina lektioner har jag för första gången sedan Ajfånen kom in i mitt liv köpt en kalender, en riktig fysisk kalender. Titta så fin!

IMG_9531

Kurserna jag har valt är iaf som följer

Socialt arbete inom somatisk och psykiatrisk vård: Allmänt kallad ”kuratorkursen” och behandlar precis som titeln antyder socialt arbete inom sjukvården. (Somatisk vård är för fysiska åkommor.) Kursen behandlar bland annat så intressanta ämnen som bemötande i kris och sorg, barnlöshet, oönskade graviditeter och abort, medikalisering, nya medier och hälsa (t.ex. patienter som bloggar), bemötande inom psykiatrin, anhöriga och interventioner, stigma och mental hälsa. Bland annat. Ni hör ju så intressant! Jag ser verkligen fram emot flera av dom här föreläsningarna.

Kursintroduktion 1.

Kursintroduktion 1.

Migration, integration och etniska relationer i socialt arbete: Det här ämnet har egentligen aldrig varit något jag tänkt mig jobba inom, men under min praktik och sommarjobb har jag alltmer insett att oavsett var man jobbar med socialt arbete kommer man i kontakt med aspekter som rör migration och integration. Så jag valde helt enkelt den här kursen av taktiska skäl. Och både uppgifterna och föreläsningarna låter väldigt intressanta. På introduktionen föreläste läraren om benämnandets problematik och fick oss att fundera på vilka det egentligen är som ska integreras i ett samhälle – bara de som kommer hit eller även vi som bor här? För vårt tillvaro förändras ju också, om än mindre än deras. Kanske är det vi som ska lära oss ett nytt språk? Intressant att fundera på. Andra föreläsningar handlar bland annat om migranters rättigheter, migration och hälsa, migrationsmönster arbetsmarknadsinsatser för nyanlända, rasismer (att det står i plural var tydligen viktigt) och främlingsfientlighet, hedersrelaterat våld och ensamkommande barn.

Kursintroduktion 2.

Kursintroduktion 2.

Barnrätt: Förutom ”kuratorkursen” var det här den kurs jag var helt säker på att jag skulle läsa. Jag har länge varit intresserad av lagar och insåg även angående det här att man kommer i kontakt med det, oavsett var man jobbar. Dessutom lockades jag av beskrivningen att den är ”på distans” och vi ska faktiskt bara ses fem gånger á två dagar. Första är idag och imorgon. Kursen behandlar bland annat sånt som barnets mänskliga rättigheter, barn som utsätts för brott, barn som begår brott, sexuell exploatering och prostitution och barn och familjerätt och sociala rättigheter för migrerande barn. Hemska ämnen, men bra att kunna något om.

2 reaktioner på ”Den sista terminen

  1. Ping: För jag har tagit examen! aka 210 poäng senare | Hannas historia

  2. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

Kommentera

