Roadtrip med syrran

Min vana trogen hade jag jobbat i princip hela sommaren 2012. I augusti fick jag några veckor ledigt och hade då bokat in ett besök hos syster yster i England. Både hon och jag ville gärna besöka Wales och min kollega Johannes skulle dessutom spela discgolf-EM i England så vi bestämde oss för att hyra en bil och åka runt lite i syrrans nya hemland.

Vi började med att vandra/bestiga Wales högsta berg, Snowdon. Man ska tydligen ha en fantastisk utsikt därifrån, och vandringslederna beskrivs som förhållandevis enkla men innehåller allt en bra vandring ska ha – inte minst utsikt.

England 012

Det finns åtta vandringsleder uppför berget och vi valde att utgå ifrån Pen-y-Pass eftersom planen var att vi skulle åka tåg uppför och vandra nerför. Nu var vi lite för sent ute, första tåget med lediga platser var först fem timmar senare, så vi bestämde oss för att gå hela vägen istället.

England 014

Första biten var ohemult brant och vi hann bli lite oroliga. Men leden var asfalterad, senare ordentligt upptrampad, och när vi kommit oss första biten upp och kunde vända oss om och beundra utsikten var det helt klart värt det.

England 018

Ungefär halvvägs stannde vi vid caféet Halfway house för att tanka energi. Vi hade fått veta att vädret fort kunde ändras, och när vi kom ut därifrån hade de få moln som låg över toppen förvandlats till ett rejält molntäcke. Toppen är alltså rakt fram på bilden, bakom alla moln.

England 033

Ungefär halvvägs upp passerades vi av de som varit förutseende och köpt tågbiljett i förväg.

England 047

Med ungefär en tredjedel kvar valde vi att vända tillbaka ner igen. Vi insåg att utsikten inte varit alls vad vi hoppats på inne i molnbanken och eftersom vi hörde att sista biten var den brantaste kändes det inte riktigt värt det. Men en härlig dagstur fick vi och det blev senare en artikel i helgbilagan om vår vandring.

wales

England 059

Vi åkte sedan vidare mot den lilla staden vid havet med det poetiska namnet Llandudno (uttalas /ɬan.’dɪd.nɔ/ enligt Wikipedia. Som om det skulle hjälpa?). Vi sov där bara en natt, men det var verkligen mysigt med ett tivoli ute på piren och en fantastisk strandpromenad. Till Wales kan jag absolut tänka mig att återvända.

England 066

Dagen därpå besökte den största turistattraktionen i trakten, den gamla koppargruvan som öppnats för allmänheten. Tydligen världens största koppargruva från bronsåldern.

England 067

Inget för folk med klaustrofobi…

England 078

Gruvan har delvis varit ett dagbrott vilket nu finns kvar som ett öppet sår. Gruvor är verkligen inte vackra.

Vi stannade också till i vad som bäst kan beskrivas som ett lekland för både barn och vuxna där det bland annat fanns en liten slalombacke som användes året runt. Underlaget var typ som dörrmattor.

Vi gav oss dock inte på att testa just det, men Erika åkte iaf tobogga (typ kälke) nerför berget.

Eftersom engelsmännen kör på fel sida vägen fick syrran, som har erfarenhet av sånt, köra. Själv var jag kartläsare vilket kanske inte är jättesmart med tanke på min avsaknad av lokalsinne.

Men trots att vi körde på allt från små snirkliga "kostigar" till fyr- och femfiliga motorvägar med rödljus inne i gigantiska rondeller, tog vi oss dit vi skulle och hem igen. Tror inte jag tar på mig någon cred för det.

Men trots att vi körde på allt från små snirkliga ”kostigar” till fyr- och femfiliga motorvägar med rödljus inne i gigantiska rondeller, tog vi oss dit vi skulle och hem igen. Tror inte jag tar på mig någon cred för det.

Nästa topp på resan var Swansea där Åsa pluggat ett år. Hon hade därför en masa tips varav vi följde några. Bland annat åt vi på en fantastiskt god restaurang nere vid havet. Verdi’s. Efterrätten gick inte av för hackor.

England 105

Precis som resten av Storbritannien finns det en häftig blandning av gammalt och nytt i städerna i Wales. Det här är Swansea castle, alldeles bredvid en mycket mer modern byggnad täckt av glas.

England 106

Efter en natt i Swansea åkte vi vidare mot Wales huvudstad Cardiff. Där bodde vi alldeles vid floden med utsikt mot den hyfsat nybyggda Milennium Stadium.

England 132

Även där finns ett slott, eller kanske snarare en borg.

England 134

Borgen stod inne på gården av vad jag hellre skulle kalla ett slott.

England 125

Tyvärr var det inte åt oss de dukade inne i slottet. Men vi fick gå runt och kika i alla fall.

I Cardiff stannade vi två nätter innan vi styrde kosan mot Colchester. Vår bil ville dock inte riktigt samarbeta och vi fick stanna vid en mack och ringa efter hjälp. Servicemannens dom löd: ”Yes, we’ve got a problem.” Vi blev således bärgade till närmsta uthyrningsställe där vi fick en ny bil. Slutet gott…

I Colchester bodde vi återigen vid en flod. Att gå runt inne i vårt hotell kändes ungefär som att gå i Lustiga huset på Gröna Lund. När vi gick runt i stan dagen därpå insåg vi att typ alla hus lutade. Kanske var det meningen?

England 154

I Colchester fick vi resans bästa väder, ännu en mysig borg/slott med jättefin trädgård och dessutom hamnade vi i någon form av seriekonvent. Så även om det kändes lite motigt att helt byta kust på landet så var det värt det.

England 157

Vi fick dessutom se en helt okej discgolfrunda av Johannes.

Innan vi återvände till Macclesfield tyckte vi att vi var värda en dag på stranden, så vi åkte till Frinton beach. Sådana här ”strandstugor” är tydligen inte alls ovanliga i England och de stod liksom hela vägen vid den här strandpromenaden, max tio meter från havet.

Sen var det rätt högt tidvatten, så stranden krympte rätt fort framemot eftermiddagen.

Efter att ha kuskat runt hela landet tog vi det lite piano ”hemma i Macc” några dagar. Eller jag gjorde det. Erika flyttpackade och så hjälptes vi sen åt att flyttstäda eftersom hon skulle flytta hem till Sverige veckan därpå. Vi tog oss dock tid att äta middag på en fantastiskt god, men väldigt oansenlig indisk restaurang. Sedan var det dags för mig att dra vidare. Jag skulle till London och hänga med folk som skulle på skräckfilmsfestival. Men mer om det senare.

4 reaktioner på ”Roadtrip med syrran

1. Ping: Riktiga turister | Hannas historia

2. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

3. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

4. Ping: Sjätte besöket | Hannas historia

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.