Riktiga turister

När jag hängt med syrran runt England en dryg vecka begav jag mig söderut, mot huvudstaden. Den ursprungliga tanken var att även Erika skulle hänga med, men en Sverige-flytt ställde till det och hon åkte norrut, mot Södertälje, istället. I London mötte jag upp Åsa, Jonas, Patric och Tobias som skulle på skräckfilmsfestival. Det skulle inte jag. Istället var det andra filmer, nämligen Harry Potter, som drog för min del.

IMG_1651

Första kvällen åt vi på en av Jamie Olivers restauranger.

IMG_1652

Min pizza hade bland annat äppelmos på sig. Udda, men väldigt gott.

England 184

Dagen därpå var jag, Åsa och Jonas riktiga turister och åkte guidebuss runt i stan.

England 196

Vi stannade också till vid slottet och såg vaktavlösningen.

England 205

Vi var inte ensamma.

På kvällen gjorde vi nåt superhäftigt.

På kvällen gjorde vi nåt superhäftigt…

Vi såg Spamalot. Vet inte när jag skrattade så mycket senast. Heeelt galet roligt var det.

… vi såg Spamalot. Vet inte när jag skrattade så mycket senast. Heeelt galet roligt var det.

När de andra sen gick på skräckfilmer och annat som hör en festival till umgicks jag lite med mig själv. Shoppade, såg bio, åt på restaurang. Resan blev väl inte direkt vad jag hade tänkt mig eftersom vi ju skulle vara två som inte ville se otäcka filmer, men jag hade riktigt trevligt ändå. Och sista dagen var det dags för den här delen av resans höjdpunkt. (En liten passus här: Trogna läsare vet ju att jag besökt det här stället en gång till sedan dess, men eftersom det här var mitt första besök är texten också skriven som om den vore det.)

IMG_1725

Dagen började på ett av mina favoritställen: Spitalfields! Vi åt frukost på Leons (mmmm) och passade på att spela pingis på ett väldigt gammalt bord.

IMG_1735

Sen åkte vi tunnelbana, tåg och till sist dubbeldäckad buss för att ta oss ut dit filmerna är inspelade. Såhär glada och peppade var vi alla över att vara där.

England 214

Och det var verkligen jättehäftigt. För nån som sett alla filmerna flera gånger och har läst böckerna ännu fler gånger är det som att kliva rätt in i dom. Och redan när man köar för att komma in får man titta in i krypinet under trappan. (Kollektivt: Naaaaaw….)

England 225

Många av kläderna finns där, till exempel de här som bars på julbalen.

England 227

Släpp in mig!

England 231

Professor Snape i sin håla.

England 236

Hemma hos familjen Weasley.

IMG_1766

Dobby och monsterböckerna.

England 240

The Knightbus stod ute på gårdsplanen.

England 241

Även Tom Riddles föräldrars gravsten.

England 249

Vi fick gå genom Diagon Alley.

IMG_1771

Och kom i slutet av turen till det häftigaste: modellen av Hogwarts. Under tiden man står där går det från natt till dag och tillbaka igen. Och det är så vackert!

IMG_1773

Och otroligt välgjort.

turistbilder

#dagensturistbild: Jag, Åsa och Jonas på turistbuss, på bio (inte skräckfilm, men jag minns faktiskt inte vad vi såg) och vid Hogwarts.

2 reaktioner på ”Riktiga turister

  1. Ping: Som en riktig globetrotter | Hannas historia

  2. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

Kommentera

