Den ultimata festlokalen

Tidigare i livet när jag funderat på det här med bröllop och att gifta mig så är det vissa saker jag varit säker på. Att jag skulle gifta mig i Landskyrkan är en sån. Men också att jag ville ha festen i Vitbergsstugan. Under vissa tidsperioder har den varit i bruk och det hade varit möjligt, men nu har den stått i träda så pass länge att man inte ens med en massa jobb kan få den lämplig för ett bröllop. Jag scoutade lite när vi blåste bubblor, och har även ringt lite folk på kommunen. Men nope. Den ströks fort från listan. Ett annat ställe jag verkligen gillar är Campusrestaurangen. Utsikten över stan är fantastisk och lokalen likaså. Tyvärr abonneras den av en restaurang, och om man ska boka lokalen så måste de leverera mat. Och alkohol. Och då kände vi att det nog blev lite väl dyrt.

Valet föll istället på Nyhamnsgården. Lite mer ocentralt än vi tänkt oss, men jag har varit där på bröllop och vet vilken ultimat festlokal det är. Så vi bokade den och allt var frid och fröjd. Tills jag, Eli, Åsa och Mirjam gick på konstutställning på Hallen, Nordanå. Av en ren slump berättade Eli om folk som haft bröllopsfester där och jag insåg direkt vilket perfekt ställe det var. Så jag ringde runt på kommunen tills jag fick tag i rätt person och fick ett rätt nedslående besked: Ja, de hyrde ut till privata fester, men ”kulturen gick före” vilket alltså innebar att om någon utställning, konsert eller teateruppsättning ville hyra lokalen så hade de förtur. Vårt datum räknades som hösttermin vilket innebar att vi inte kunde få ett säkert besked förrän mitten på juni. Så vi gjorde en fuling, behöll bokningen på Nyhamnsgården och höll tummarna för att Hallen skulle vara ledig. Vilket den var! Och ni ser ju, så fint det blev när alla våra nära och kära slavat åt oss en hel dag.

hanna_anton_brollop_174

Jag älskar dekorationerna, hur färgglatt och fint och höstigt det blev. Helt och hållet mammas förtjänst. Foto: Ola Westerberg

hanna_anton_brollop_175

Högsätet. Tänk er den fantastiska brudbuketter mitt emellan oss. Foto: Ola Westerberg

hanna_anton_brollop_179

En av de stora fördelarna, som jag såg det, var att de har runda bord på Hallen. Så mycket lättare att prata runt bordet då, annars hamnar man oftast i en situation där man kan prata med de fem närmsta. Runda bord är så mycket socialare. Foto: Ola Westerberg

hanna_anton_brollop_180

Foto: Ola Westerberg

hanna_anton_brollop_181

Foto: Ola Westerberg

img_4500

Bara gästerna som saknades…

2 reaktioner på ”Den ultimata festlokalen

  1. Ping: Det mest händelserika året nånsin | Hannas historia

  2. Ping: Dagen efter dagen B | Hannas historia

Kommentera

